EÚ rieši, ako určiť, ktoré autá už NIE JE efektívne opravovať. Nové pravidlá by mohli ovplyvniť opravy starších vozidiel v Európe

Reklama
Európsky parlament v súčasnosti diskutuje o návrhu, ktorý upravuje recykláciu takzvaných automobilov po dobe životnosti. Zdroj: Pixabay/GeoFilm,

Európska únia prichádza s návrhom, ktorý by mal riešiť životnosť a recykláciu automobilov. V súčasnosti diskutovaná legislatíva naznačuje, že autá, ktoré už potrebujú výmenu prevodovky, motora alebo iných kľúčových komponentov, sa považujú za vozidlá na konci svojej životnosti. To však neznamená, že sa ich oprava stáva nezákonnou alebo nemožnou. Naopak, ide len o definovanie situácií, v ktorých sa auta môžu kvalifikovať na recykláciu, pričom ich oprava bude naďalej povolená, ak spĺňajú požiadavky technických kontrol a bezpečnosti na cestách.

Cieľom nového právneho rámca je podpora udržateľnosti a recyklácie vozidiel, ktoré sú veľkým konzumentom materiálov, ako je oceľ, hliník, guma a plast. Informuje idnes.cz. Európska komisia sa sústreďuje na to, aby vozidlá po dobe životnosti neskončili na skládkach, ale aby boli efektívne recyklované a znovu využívané. Zároveň sa však neplánuje úplný zákaz opravy starších vozidiel, ako sa niektorí obávali. Zákon sa skôr zameria na obmedzenie nelegálnej činnosti a pašovania, ktoré môže mať negatívny dopad na celkový automobilový sektor.

„Rovnako ako v iných prípadoch sa tieto kritériá najprv zameriavajú na nelegálnych prevádzkovateľov, ktorí napríklad používajú odcudzené vozidlá alebo hromadia staré ojazdené vozidlá za účelom pašovania náhradných dielov alebo ojazdených vozidiel bez riadnej identifikácie. Nesmie brániť právnym aktivitám súkromných vlastníkov alebo zberateľov historických vozidiel. Ak vozidlo potrebuje opravu, môže byť akákoľvek jeho časť vymenená, ak je vozidlo spôsobilé prejsť technickou prehliadkou a je aj naďalej oprávnené na prevádzku na cestách EÚ. Navrhované nariadenie najmä nezakazuje opravu alebo výmenu motora, prevodovky, karosérie alebo zostavy podvozku,“ informuje EK.

Diskusia o tomto návrhu však vyvoláva aj kontroverzie

Kritici upozorňujú, že príliš ambiciózne recyklačné ciele môžu poškodiť európsky automobilový priemysel, keďže technologické možnosti recyklácie ešte nie sú na takej úrovni, aby umožnili dosiahnuť predpokladané 25% recyklované množstvo. Výrobcovia a poslanci sa obávajú, že to môže zvýhodniť konkurentov mimo EÚ, najmä z krajín ako Čína.

Okrem toho by táto legislatíva mohla znamenať vážne byrokratické prekážky pre malé a stredné podniky, ktoré sa venujú opravám vozidiel.

„Recyklácia je určite správna vec, je však otázka, ako bude nakoniec celá legislatíva vyzerať, a aké prísne budú podmienky recyklácie. Návrh Komisie považujem za problematický. Je príliš ambiciózny a príliš byrokratický,“ povedal pre iDNES.cz europoslanec Alexander Vondra.

„Ak by bol prijatý v podobe, akú navrhla Európska komisia, bude mať za následok to isté, k čomu viedli predchádzajúce EÚ regulácie v tomto priemyselnom sektore – zvýhodnenie konkurentov odinakiaľ než z Európy, najmä z Číny. Mám výhrady k cieľom recyklácie. 25 % je pri súčasných recyklačných technológiách nedosiahnuteľných. Určite budem presadzovať technologickú neutralitu v tejto oblasti. Som skeptický k rozšírenej zodpovednosti výrobcu (Extended Producer Responsibility – EPR). Výrobcovia nemôžu kontrolovať ani vymáhať dodržiavanie predpisov u všetkých prevádzkovateľov alebo spracovateľov odpadov. Okrem toho treba mať na pamäti voľný trh: odmietam štátom kontrolované ceny a nulové náklady na spätný odber, ktoré by mohli odradiť od riadneho nakladania s batériami do elektromobilov,“ dodáva Vondra.

Tento krok je súčasťou širšej zelenej agendy EÚ, ktorá sa snaží znížiť ekologický dopad automobilovej výroby. Všetky tieto zmeny by mohli ovplyvniť aj pravidlá na našich cestách, a preto je dôležité, aby boli všetky detaily legislatívy dôkladne prepracované a prispôsobené technologickým možnostiam, aby sa predišlo nežiaducim ekonomickým dopadom.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na[javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie