fbpx

EÚ chce definovať, ako vyzerá auto do šrotu. Tlak na omladenie autoparku silnie

Ilustračná fotografia. Zdroj: freepik.com, pixabay.com

Priemerný vek auta v EÚ je dvanásť rokov. Nad hranicou pätnásť rokov uvažuje Európska komisia ako nad oficiálnou hranicou životnosti auta. Takto staré auto s vysokým počtom najazdených kilometrov by bolo považované za vhodné na vyradenie. Aby sa zabránilo jeho ďalšiemu obehu, boli by v prípade jeho predaja zakázané väčšie opravy. Bavíme sa o úkonoch, ako je výmena motora, prevodovky, niektorých dielov karosérie a všeobecne čohokoľvek, čo prevyšuje hodnotu vozidla. V návrhu však žiadny konkrétny údaj o pätnástich rokoch nie je.

Isté naopak je, že Európska komisia chce zabrániť vývozu vozidiel, ktoré už nie sú spôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách. Brusel chce zlepšiť kvalitu zberu, spracovania a recyklácie vozidiel, čo znamená, že návrh mieri na výrobcov, recyklačné spoločnosti a členské štáty. Neexistujú žiadne zvláštne požiadavky na bežných motoristov. Jedinou povinnosťou je využívanie autorizovaných zberných a spracovateľských stredísk, ktoré by mali vydávať osobitné potvrdenia o zošrotovaní. To by malo obmedziť prípady, keď sa z očividných vrakov stávajú pekné autá.

Riziko pre veteránov

Európska komisia tiež definuje kritériá na odlíšenie vozidla „vyradeného z prevádzky“ od ojazdeného a stanovenie, či je „technicky neopraviteľné“. Zoznam prípadov je dlhý a patrí medzi ne, pokiaľ auto bolo rozrezané na kusy alebo rozobrané na súčasti, bolo zvarené alebo uzavreté izolačnou penou, je úplne vyhorené tak, že je zničený motorový priestor alebo priestor pre cestujúcich, ale aj pokiaľ bolo ponorené do vody do výšky nad prístrojovú dosku a poškodil sa motor alebo elektrický systém. Do kategórie neopraviteľných podľa návrhu patrí aj auto, ktorého oprava vyžaduje výmenu motora, prevodovky, karosérie alebo zostavy podvozku, čo vedie k strate pôvodnej identity vozidla.

Ako uviedol hovorca Komisie pre agentúru AFP, predpis neudeľuje EÚ žiadne právo „zabaviť a zošrotovať auto, ak nespĺňa kritériá“. V konečnom dôsledku by malo byť na rozhodnutie vlastníka, či sa vozidlá zbavia, alebo nie. Podľa talianskeho magazínu Quattroruote sa však chystá digitálne sledovanie vozidiel s ukončenou životnosťou prostredníctvom špeciálneho pasu. Smernica tak rieši väčšiu sledovateľnosť dielov a stanovuje, že batérie elektromobilov musia byť ľahšie demontovateľné, a teda opraviteľné, čo je určite veľké plus.

V každom prípade ide zatiaľ iba o návrh, ktorý bude musieť preveriť a schváliť Parlament a Rada a prípadne upraviť. Skúšobný balónik teda bol vypustený, o tom, ako bude vyzerať finálna podoba nariadenia, sa bude rozhodovať. S nadchádzajúcimi voľbami do Európskeho parlamentu sa skladba tých, ktorí budú o norme hlasovať, môže dosť výrazne zmeniť.

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie