Zahraničná tlač sa snaží upokojiť motoristov so staršími vozidlami. Poplach vyvolal návrh kritérií na určenie, či je ojazdené vozidlo opraviteľné a či nie je na konci životnosti. Ako bude finálna podoba dokumentu vydaného Európskou komisiou vyzerať, nie je momentálne možné predikovať. Veľa vecí je otázkou výkladu a miestneho uvedenia do praxe.
Prvý návrh nariadenia môže zvádzať k myšlienke, že EÚ týmto spôsobom chce za každú cenu omladiť vozový park, a kvôli tomu chce vyradiť z prevádzky staršie autá. Zahraničné médiá vysvetľujú, že ide o zlú interpretáciu. Nariadenie sa týka okrem kritérií, podľa ktorých by sa malo posudzovať, či auto nie je zrelé na zošrotovanie, aj následnou recykláciou a obehovosťou materiálov. Návrh vydaný v minulom roku ešte podľa všetkého prejde modifikáciami, bude ho musieť preveriť a schváliť Európsky parlament a Rada EÚ. V súvislosti s dokumentom sa objavili špekulácie, ktoré návrh dávajú do súvislosti s reálnym tlakom na omladzovanie vozového parku a vyraďovanie starších áut z prevádzky.
Od začiatku tohto roka sa tak v zahraničí šíri poplašná správa, že Európska únia plánuje zakázať väčšie opravy starších vozidiel. Čo vlastne znamená pojem väčšia oprava? A pri akých starých autách by bolo prípadne zakázané ich vykonávať? Najmä milovníci veteránov sú v pozore. Vzhľadom na vek aj slovenského vozového parku by sa však norma v extrémnom prípade a necitlivej aplikácii mohla dotknúť aj bežných motoristov.
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a rady o „požiadavkách na obehovosť projektov vozidiel a o nakladaní s vozidlami s ukončenou životnosťou“ (2023/0284), ktorý vyšiel tlačou 13. júla minulého roka, zneistil v mnohých krajinách Európy majiteľov starších áut, najmä vlastníkov youngtimerov a klasických áut. Na jednej strane Komisia zavádza nové práva na jednoduchú opravu práčok alebo chladničiek pre spotrebiteľov, na druhej sa snaží nájsť spôsob, ako neopraviteľné autá definitívne vyradiť z obehu.
Začiatkom tohto roku sa objavila v zahraničnej tlači fáma, že týmto spôsobom chce EÚ za každú cenu omladiť vozový park a kvôli tomu chce vyradiť z prevádzky staršie autá. Ide však zatiaľ len o návrh. Ako informoval španielsky denník El País, môže to byť vypustený skúšobný balónik, aby Európska komisia zistila, ako by občania zareagovali na prípadné opatrenia. Ostatne, nebolo by to prvýkrát. Metódu utiahnutia skrutiek nad únosnú hranicu a po protestoch ich čiastočné uvoľnenie sme videli aj v prípade normy Euro 7.
Faktom je, že sa Európa všetkými prostriedkami snaží omladiť vozový park, ktorého vek v posledných rokoch vplyvom po sebe idúcich kríz, vysokej inflácie, rastu cien áut, ale aj tlaku na rozšírenie elektromobility rastie. To má, samozrejme, veľký vplyv na znečisťovanie ovzdušia, ale aj počet zranených a usmrtených pri dopravných nehodách.
Pätnásť rokov s otáznikom
(Článok pokračuje na ďalšej strane)