Prúser nemeckých automobiliek. Elektromobilita im nevychádza, ich trhový podiel padá

Reklama
Ilustračná snímka. Zdroj: Unsplash/Brecht Denil

Nemecký automobilový priemysel má vážne problémy s prechodom na elektromobilitu. Tamojšie automobilky postupne strácajú svoje postavenie na trhu a nahrádzajú ich konkurenti, hlavne z Ázie. Zároveň nemeckým podnikom padajú marže a počet subdodávateľských firiem prvej úrovne za posledné tri roky poklesol o dvanásť percent.

Pred piatimi rokmi sa Andreas Wolf snažil presvedčiť investorov o svojich plánoch na premenu spoločnosti Vitesco Technologies. Vtedy bola bavorská firma dôležitým výrobcom kľúčových komponentov do vozidiel so spaľovacími motormi. Wolf ale tušil, že už čoskoro automobilový sektor čaká zásadná revolúcia v podobe presunu k elektromobilite. O svojej vízii ale investorov nedokázal presvedčiť. Informoval o tom denník Financial Times.

„Vtedy tomu ešte nikto neveril. Zaznievali tisíce argumentov, prečo éra elektromobility vo väčšom meradle nenastane. Zmenilo sa to len pred dvoma rokmi,“ hovorí dnes Andreas Wolf ako generálny riaditeľ Vitesco Technologies s tým, že na premenu automobilového sektora zareagovala prevažná väčšina nemeckých firiem príliš neskoro.

Dlho si podniky v Nemecku neuvedomovali, že spaľovacie motory vývoj odsunie na vedľajšiu koľaj. Teraz ale odborníci varujú, že prechod k elektromobilite môže tamojšej ekonomike spôsobiť citeľné problémy. Nemecký automobilový sektor totiž v súčasnosti zamestnáva okolo 800-tisíc ľudí, najviac v Európe.

Kľúčové nemecké automobilky ako BMW, Mercedes-Benz alebo Volkswagen sa síce snažia predaj elektromobilov maximálne zvýšiť. Veľa z nich sa ale podľa Financial Times obáva rastúceho počtu čínskych startupov, ktoré sa v posledných mesiacoch snažia presadiť na európskom trhu. Európske automobilky tak v najbližších mesiacoch až rokoch čaká súboj s úplne novými konkurentmi, z ktorých mnohí dokážu ponúknuť aj veľmi priaznivú konečnú cenu.

Príkladom agresívneho vstupu na trh môže byť napríklad čínska značka BYD, ktorá vlani v lete oslávila päť miliónov vyrobených elektromobilov a prienik do Európy chce potvrdiť avizovaným otvorením továrne v Maďarsku.

Obavy o budúci odbyt elektrických vozidiel sú ďalším problémom, s ktorým sa nemecké automobilky v posledných mesiacoch stretávajú. Tie ďalšie súvisia s infláciou, vysokými úrokovými sadzbami alebo prepadom nemeckej hospodárskej výkonnosti. Mnoho európskych štátov zároveň aj kvôli rozpočtovým opatreniam výrazne obmedzuje dotačné programy na nákup elektrických vozidiel. Niektorí spotrebitelia aj firmy postupne svoje plány na nákup elektrických áut odsúvajú.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie