Veľmi nepríjemný zážitok za sebou majú cestujúci, ktorí chceli letieť z tureckej Antalye do nemeckého Münstera. V lietadle totiž ešte pred štartom prestala fungovať klimatizácia a teplota na palube sa vyšplhala až na 52 stupňov Celzia.
Aj keď sa pilot nakoniec rozhodol nevzlietnuť, 189 cestujúcich vrátane detí strávilo v rozpálenom lietadle celú hodinu. Práve deti by podľa lekára, ktorý v lietadle tiež cestoval, let nemuseli prežiť.
Dramatický incident sa odohral 6. júna. Lietadlo spoločnosti Mavi Gök Airlines malo z letiska v tureckej Antalye odštartovať krátko po ôsmej hodine večer. Ešte pred štartom ale v Boeingu 737-800 zlyhala klimatizácia. Vonkajšia teplota pritom v tom čase dosahovala 41 °C.
„Keď sme nastúpili do lietadla, okamžite sme si všimli, aké je tam horúco,“ povedal denníku Bild Dominik Janssen, ktorý trávil so svojou rodinou v Turecku dovolenku. Na rozpálenom letisku lietadlo stálo takmer hodinu a teplota na palube sa postupne vyšplhala až na 52 °C.
Situácia bola tak čoraz dramatickejšia a medzi cestujúcimi sa začala šíriť panika. Nancy Janssenová napríklad pomáhala mamičke s päťmesačným dieťaťom, ktoré bolo viditeľne prehriate. „Deti čoraz viac plakali, všetky boli hrozne spotené. Situácia bola vážna,“ uviedol Janssen. „Rodičia sa o svoje deti na smrť báli. Panika sa preniesla na nás všetkých,“ dodal.
Podľa cestujúcich sa ale posádka ďalej pripravovala na odlet a lietadlo sa začalo posúvať po dráhe. Nakoniec zasiahol turecky hovoriaci lekár. „Povedal posádke, že ak teraz vzlietneme, tak to deti neprežijú,“ povedala Janssenová.
Proti štartu následne začali protestovať aj ostatní pasažieri. „Keď väčšina cestujúcich odmietla zaujať svoje miesta a niektorí hrozili otvorením núdzových východov, bol štart nakoniec zrušený,“ napísal Janssen na Facebook.
Pilot sa tak rozhodol vrátiť k letiskovému terminálu a ľudia mohli z lietadla vystúpiť. Ani tam sa ale podľa manželov Janssenových situácia veľmi nezlepšila. „Letecká spoločnosť neponúkla žiadnu pomoc,“ zdôraznil. „Znepokojujúce je najmä to, že letecká spoločnosť začala cestujúcim poskytovať nápoje až po dvoch hodinách. Počas tejto doby došlo v termináli k ďalším kolapsom. Aj palubný personál bol na konci svojich síl,“ napísal na sociálnu sieť.
Nakoniec sa ale väčšina cestujúcich domov skutočne dostala. Aj keď so štvorhodinovým oneskorením a dramatickým zážitkom.