Za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť asi o 8 až 10 % percent viac ako vlani. Uviedla to v pondelok analytička spoločnosti WOOD & Company Eva Sadovská na základe údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR s tým, že z darčekov sú aktuálne drahšie ako pred rokom výrobky pre osobnú hygienu, a to o 8,4 %.
„V období október až december predstavujú tržby maloobchodu až 28 % z tých celoročných. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyšší obrat predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov,“ dodala Sadovská.
Analytička uviedla, že podľa údajov z Eurostatu sú aktuálne drahšie ako vlani aj hudobné nástroje, a to o 7,7 %, ako aj šperky o 7 %. Oblečenie spotrebiteľov vychádza drahšie o 5,7 % a knihy o 5,4 %. Od približne 2 do 4,5 % si nakupujúci priplatia aj za fotoaparáty, kávovary, počítače, športové vybavenie, obuv, bicykle či hračky. Údaje ukázali, že najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a hodinky, o 1,6 % a 1,1 %. Výrobky pre domácich miláčikov zaznamenali výrazný nárast cien, a to o 22,7 %.
„Oproti minulému roku nastala zmena aj pri efekte takzvanej odloženej spotreby. Vlani využívali Slováci pri nákupoch nielen predvianočných vynútené úspory. Išlo o také finančné prostriedky, ktoré si ušetrili počas lockdownov z rokov 2020 a 2021. V aktuálnom roku sa už tento vankúš úspor vyčerpal, a to sa prejavilo aj na slabšej spotrebe domácností,“ objasnila analytička.
Na druhej strane uviedla, že indikátor spotrebiteľskej dôvery sa z mesiaca na mesiac zlepšuje a v októbri dosiahol najvyššiu hodnotu od druhej polovice roka 2021. „Spotrebitelia pozitívnejšie vnímajú finančnú situáciu svojich domácností či tvorbu úspor, ako aj vývoj celkovej hospodárskej situácie či vývoj nezamestnanosti v krajine,“ uzavrela Sadovská.