Minister Tomáš Drucker dal žiakom darček práve v čase, keď dostali výpisy polročných známok. A to bez ohľadu na to, aké hodnotenie mali. Šéf rezortu školstva povedal, že chce, aby sa prázdniny medzi prvým a druhým školským polrokom vrátili.
Aj v tomto školskom roku žiaci po prevzatí polročných hodnotení kontinuálne pokračujú do druhého polroka. „Opätovne zavedieme voľno medzi prvým a druhým polrokom. Už to nebude tento školský rok, ale verím, že budúci školský rok budú polročné prázdniny realitou,“ uviedol minister Drucker.
Dali na odporúčania odborníkov
Ministerstvo školstva zrušilo polročné prázdniny v roku 2022. Teraz ale rezort pripravuje zmenu na základe vyjadrenia odborníkov na duševné zdravie. „Z pohľadu psychológov bolo odborne potvrdené, že istý odstup medzi prvým a druhým polrokom je vhodný,“ dodal minister.
S týmto tvrdením súhlasí aj psychologička Mária Tóthová Šimčáková. Pre TV Markíza povedala, že by bolo dobré „keby im (deťom) nechali nejaké vydýchnutie, aby sme im povedali, že čo sa im darilo a nedarilo, a prípadne si dali nové ciele do ďalšieho polroka“.
Žiaci teraz len kontinuálne prechádzajú z jedného polroka do druhého. Väčšina z nich pritom už má uzavreté známky. Aj posledný týždeň píšu písomky, ktoré sa už ale započítavajú do ďalšej fázy školského roka. Pomyselné rozdelenie dvoch polrokov pritom nerobí ani odovzdávanie vysvedčení, keďže väčšinou žiaci dostávajú len elektronické výpisy známok.
Školskí odborári zmenu nechceli
Polročné prázdniny zrušil pred tromi rokmi rezort školstva pod vedením Branislava Gröhlinga. Proti tomu bol školský odborový zväz. Opieral sa o rovnaké tvrdenia, s akými prichádzajú psychológovia. „Bez poskytnutia polročných školských prázdnin by žiaci ukončili klasifikáciu v jednom polroku a pokračovali by hneď v ďalšom polroku, bez toho, aby si uvedomili hodnotenie výsledkov za predchádzajúci polrok a prípadnú potrebu sa zlepšiť v jednotlivých oblastiach,“ konštatovali odborári v roku 2022.
Ministerstvo vtedy pre portál Aktuality.sk reagovalo s tým, že „polročné prázdniny neplnia žiadny účel.“ Argumentovalo tým, že prechod z jedného do druhého polroka na seba bezprostredne nenadväzoval, keďže bol naviazaný na najbližšiu sobotu a nedeľu.
Školám preto len odporučilo, aby deň vyučovania namiesto prázdnin, využili práve na reflexiu hodnotenia žiaka.