Agentúra EASA doteraz nebola schopná potvrdiť ruský pôvod tohto javu ani to, či ide o zámernú činnosť. Vzhľadom k zasiahnutým lokalitám je podľa nej veľmi pravdepodobné, že ide o aktivitu súvisiacu s vojnovým konfliktom, dopad na civilné letectvo je potom vedľajším efektom. „EASA nemôže jednoznačne povedať, kto je za to zodpovedný,“ uviedla jej hovorkyňa Janet Northcoteová.
Väčšia pravdepodobnosť chyby
Aj keď je rušenie signálu GPS veľmi závažný problém, v súčasnosti nie je situácia považovaná za nebezpečnú. „Navyše sa informovanosť posádok výrazne zlepšila vďaka rôznym akciám na podporu bezpečnosti zo strany leteckých spoločností, výrobcov lietadiel a regulačných orgánov,“ dodala hovorkyňa EASA.
Na palube komerčných lietadiel je viac navigačných systémov a tiež početné postupy, ktoré zmierňujú problémy s GPS, ku ktorým môže dôjsť z rôznych dôvodov. „Lietadlo sa môže bezpečne pohybovať po zemeguli aj bez GPS,“ uviedol Stuart Fox, riaditeľ bezpečnosti letovej a technickej prevádzky v leteckej lobby IATA.
„Začal som lietať koncom 80. rokov, kedy ešte GPS ešte neexistovalo,“ dodáva Fox. Podľa neho moderné lietadlá integrujú rôzne navigačné zdroje. „Keď je stroj nad pevninou, používa pozemné navigačné zdroje, keď je nad oceánmi, používa inerciálne referenčné systémy,“ hovorí bývalý pilot.
Lietadlá teda môžu nájsť cestu aj bez GPS, ale pokiaľ systém nefunguje správne, zvyšuje sa pracovná záťaž pilotov, a aj pravdepodobnosť chýb.
„EASA neprislúcha zavádzať žiadne obmedzenia, pretože to je všeobecne v kompetencii štátu,“ odpovedala hovorkyňa agentúry Northcoteová na otázku, či agentúra uplatní nejaké bezpečnostné obmedzenia v komerčnej leteckej doprave. Úrad podľa nej každopádne udalosti priebežne sleduje, aby sa ubezpečil, že nedôjde k žiadnej nebezpečnej situácii.
Rušenie je považované za veľmi jednoduché. Stačí veľmi slabý signál, aby sa stratil receptor GPS. Nástroje schopné rušiť signály je možné ľahko zakúpiť online, uzatvára Politico.