Od 1. júla 2025 vstupuje do platnosti nové pravidlo, ktoré výrazne zmení spôsob, akým si podnikatelia odpočítavajú DPH pri kúpe vozidiel, pohonných hmôt či servise. Štát si plánuje ponechať polovicu z DPH, čo môže spôsobiť citeľné finančné dopady nielen na firmy, ale aj na bežných spotrebiteľov. Zmena prichádza ako súčasť vládnej „konsolidácie“, no opozícia varuje pred rastom cien a ďalším zaťažením podnikateľskej sféry.
Zvyšovanie DPH: Všetko pre rozpočet?
Tento rok priniesol zmeny vo viacerých oblastiach dane z pridanej hodnoty. Základná sadzba stúpla z 20 % na 23 % a novozavedené sadzby sa týkajú aj potravín, kníh, liekov či gastronomických služieb. Vláda týmto krokom očakáva zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu. Teraz prichádza ďalšia vlna zmien, ktorá zasiahne najmä motoristov. Konkrétne podnikateľov, ktorí využívajú autá na pracovné účely, informuje o tom portál autoviny.sk.
Odpočet DPH sa skracuje na polovicu
Od 1. júla 2025 si podnikatelia budú môcť pri kúpe áut a motocyklov odpočítať len 50 % z DPH. Ostatná polovica zostane štátu. Zmena sa vzťahuje aj na pohonné hmoty, opravy či servis. Cieľom je obmedziť zneužívanie vozidiel na súkromné účely pod zámienkou podnikania. Európska komisia Slovensku umožnila zaviesť tento systém do roku 2028 s možnosťou predĺženia.
Kto bude výnimkou?
Zmena sa nebude týkať všetkých. Výnimku získajú podnikatelia, ktorí používajú vozidlo výlučne na pracovné účely, a tiež tí, ktorí poskytujú služby ako prenájom áut, taxislužby, výcvik v autoškolách alebo náhradné vozidlá počas opravy. Pre týchto bude plný odpočet DPH aj naďalej dostupný.
Leasing už nie ako služba, ale ako tovar
Ďalším citlivým bodom je zmena prístupu k lízingu. Kým doteraz sa DPH z lízingu splácala postupne v mesačných splátkach, po novom sa musí zaplatiť celá suma DPH vopred pri kúpe auta. Z pohľadu podnikateľov ide o výrazné zhoršenie podmienok financovania, ktoré môže ovplyvniť rozhodovanie o investíciách do vozového parku.
„Konsolidácia“ alebo ďalšia rana podnikateľom?
Opozičný poslanec Marián Viskupič označil nové opatrenie za skrytú daňovú záťaž, ktorá podľa neho ovplyvní približne 10 % slovenských podnikateľov. Tvrdí, že hoci vláda hovorí o konsolidácii verejných financií, v skutočnosti prenáša bremeno opäť na plecia podnikateľov. A cez nich aj na bežných spotrebiteľov.
Čo nás čaká?
Od júla sa teda podnikatelia musia pripraviť na nové pravidlá hry. Kupovať autá na firmu sa stane finančne náročnejším, a každé rozhodnutie bude treba dôkladne zvážiť. Či zmena prinesie do verejných financií vytúžené milióny, alebo len spomalí ekonomiku a zvýši ceny, ukáže až prax. Jedno je však isté, daňové peklo pre motoristov sa oficiálne začína.