fbpx

Ďalšia krajina zasahuje proti mobilom na vyučovaní: Čo má na svedomí tento trend a je to správne riešenie?

Zdroj: Pexels/RDNE Stock project, Pixabay

Lotyšsko sa rozhodlo zakročiť proti používaniu mobilných telefónov na školách, čím sa pridáva k niekoľkým ďalším európskym krajinám, ktoré zaviedli podobné obmedzenia. Parlament v Rige schválil legislatívu, ktorá od mája 2025 zakáže žiakom od prvej do šiestej triedy používať mobilné telefóny počas vyučovania, pokiaľ to nie je nevyhnutné na vzdelávacie účely. Píše o tom agentúra TASR.

Tento zákaz je súčasťou snahy obmedziť negatívne vplyvy, ktoré majú mobily na koncentráciu a kognitívne schopnosti detí. Rovnako sa týmto krokom chce znížiť riziko kyberšikanovania, ktoré môže prítomnosť mobilných zariadení spôsobovať.

Táto iniciatíva, ktorú navrhol poslanec Ceslavs Batna, získala podporu od širokého spektra zákonodarcov vrátane učiteľských odborov a vzdelávacích inštitúcií, no narazila na odpor opozičnej strany Stability. V rámci tohto zákona budú mať školy právo prehľadávať osobné veci žiakov, ak bude existovať ohrozenie bezpečnosti alebo zdravia. Aj keď nie je úplne jasné, či bude povolené priniesť telefóny do školy, predpokladá sa, že budú musieť byť vypnuté​.

Podľa The Baltic World, zákaz mobilných telefónov v školách sa stáva trendom v mnohých krajinách po celom svete. Podobné kroky už prijali Taliansko, Grécko a Holandsko, pričom Nemecko ešte len diskutuje o prijatí takýchto opatrení​.

Podľa The Harvard Gazzete, výskumy potvrdzujú, že zákaz mobilných telefónov v školách môže zlepšiť pozornosť žiakov a ich schopnosť sústrediť sa na učenie. Napríklad štúdia od National Center for Education Statistics z roku 2020 ukázala, že až 77 % amerických škôl zakázalo používanie mobilov na neakademické účely, čo bolo podporené obavami z kyberšikanovania a sociálnej izolácie medzi žiakmi. Harvardský expert Michael Rich poukazuje na to, že používanie mobilov na vyučovaní výrazne znižuje schopnosť žiakov absorbovať nové informácie, pretože ľudský mozog nie je schopný skutočne multitaskovať, ale skôr rýchlo prepínať medzi úlohami, čo vedie k povrchnejšiemu učeniu​.

Napriek týmto výhodám niektorí odborníci upozorňujú, že školy by sa mali zamerať na efektívnejšiu integráciu technológií do vyučovania, aby využili potenciál, ktorý môžu mobily ponúknuť v rámci vzdelávania.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie