Dajte si pozor na to, čo očakávate. Mohlo by sa to totiž skutočne stať

Reklama
Ilustračná fotografia. Zdroj: freepik.com

Pygmalionov efekt pôsobí aj v manažmente, a možno ho chápať ako jeden z najjednoduchších aj najdôležitejších nástrojov motivácie. Zvýšené očakávania manažérov, ktoré sa týkajú výkonnosti ich podriadených, ich výsledky totiž skutočne zvyšujú, a naopak. Dôvodom je, že zamestnanci, ktorým ich vedúci dávajú najavo svoju dôveru, bývajú motivovanejší aj zodpovednejší a majú aj vyššiu sebadôveru.

Manažéri, ktorí svojim podriadeným dávajú najavo, že od nich očakávajú viac, pretože veria ich schopnostiam, väčšinou dosahujú lepšie výsledky ako tí, ktorí im prejavujú skôr svoju nedôveru. Sebanaplňujúce sa proroctvo, ktoré je vyvolávané nedôverou, súvisí predovšetkým s tým, že zamestnancov stresuje a znižuje ich vlastnú sebadôveru, čím znižuje aj ich výkonnosť. Okrem iného preto, že zvyšuje pravdepodobnosť, že sa dopustí chyby.

To neznamená, že by manažéri mali svojim spolupracovníkom bezhranične dôverovať, a že by ich tak nemali kontrolovať: chyby sa môže dopustiť každý. Cieľom kontroly by však nemalo byť vytvárať u zamestnancov pocit nedôvery. Pokiaľ v nich kontrola tento pocit vyvoláva, treba im vysvetliť, že nejde o nedôveru v ich schopnosti, ale len o vykonávanie jednej zo základných povinností vedúceho.

Ako efekt využiť

Výskumníci, ktorí sa efektom sebanapĺňajúceho sa proroctva zaoberali, došli k záveru, že jeho vplyv na výsledky, ktoré ľudia v práci aj inde dosahujú, je v praxi väčšinou väčší než vplyv rozdielov v ich schopnostiach. Ľudia nachádzajúci sa v centre tohto efektu si ale túto skutočnosť väčšinou neuvedomujú.

Základným spôsobom, ako efekt využiť, je preto pripustiť, že nepriaznivé dôsledky, ktorých sa obávame, sú často vyvolané naším očakávaním, že k nim dôjde. Najjednoduchším prejavom tohto efektu bývajú totiž naše obavy z toho, čo sa stane.

To isté platí aj naopak. Keď očakávame, že určitá situácia dopadne dobre, správame sa spravidla tak, že pravdepodobnosť tohto výsledku zvyšujeme. Svoje očakávania však väčšinou máme vo svojich rukách a môžeme ich využiť vo svoj prospech.

Nemenej dôležité je aj pochopenie efektu Pygmaliona. Teda toho, že keď očakávame určité správanie druhých, zvyšujeme pravdepodobnosť, že budeme konať spôsobom, ktorý k nemu povedie.

Tento efekt pôsobí pritom aj na nás. Ide o situácie, keď očakávania druhých ovplyvňujú náš sklon konať spôsobom, ktorý je s ním v súlade. Pokiaľ tak máme pocit, že ide o konanie, ktoré nezodpovedá našim záujmom, mali by sme možno svoje spoločenské okolie zmeniť.

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie