Viac ako 800-tisíc ľudí v Európe a USA sa podľa zahraničných médií stalo obeťou podvodu čínskych online obchodov s módou. Programátori vytvorili vyše70-tisíc falošných webových stránok, vďaka ktorým si prišli nielen na peniaze, ale aj na citlivé osobné údaje ľudí a ich kreditných kariet.
O jednom z najväčších podvodov v histórii online nákupov informovali zahraničné denníky The Guardian, Die Zeit a Le Monde. Vďaka vzájomnej spolupráci odkryli mechaniku toho, čo britské profesijné združenie obchodníkov Chartered Trading Standards Institute popísalo ako jeden z najväčších podvodov svojho druhu.
Podľa zahraničných médií vytvorili čínski programátori 76-tisíc falošných webových obchodov ponúkajúcich zľavnený tovar značiek Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace, Prada a ďalších. Prvý z nich už v roku 2015. Webové stránky preložili do niekoľkých jazykov od angličtiny po nemčinu, francúzštinu, španielčinu, švédčinu či taliančinu. Zhruba tretina obchodov dodnes stále funguje.
Stránky však nemali a nemajú žiadne spojenie so značkami, ktoré ponúkajú. Vo väčšine prípadov tak podvedení zákazníci uviedli, že nedostali žiadne položky zo svojich nákupov.
Vybraným účtom to nekončí
Len za posledné tri roky bolo podľa analýzy dát spracovaných viac ako milión „objednávok“. Nie všetky platby síce prebehli úspešne, napriek tomu si skupina podvodníkov mohla v danom období prísť až na 50 miliónov eur.
Odhadom 800-tisíc ľudí z Európy a USA navyše podvodným webom nazdieľalo svoje e-mailové adresy. Zhruba 476-tisíc z nich zdieľalo detaily platobných kariet, vrátane trojmiestneho bezpečnostného čísla. Všetci tiež odovzdali do siete svoje mená, telefónne čísla a poštové adresy.
Existenciu siete falošných obchodov odhalila nemecká poradenská spoločnosť v oblasti kybernetickej bezpečnosti Security Research Labs (SR Labs). Práve ona ich zdieľala s nemeckým denníkom Die Zeit.