Cestujúci v MHD hromžia, v autobusoch sa idú upiecť. Ak je teplo, na toto máš právo

Reklama
Cestujúci v autobusoch musia v týchto dňoch často znášať vysoké teploty. Zdroj: Freepik

Slovensko zasiahla vlna horúčav. Ľudia, ktorí využívajú na cestovanie autobusy, často trpia neznesiteľným teplom, ktoré panuje vo vozidle. Hoci nie všetky autobusy majú klimatizáciu, podľa spravy.rtvs.sk musia spĺňať určité teplotné normy.

Tohtoročné leto zažívame rekordne dlhú vlnu horúčav. Znateľne pociťujú nezmary počasia najmä cestujúci a vodiči v autobusoch. V rozpálených mestách pri takýchto teplotách nie je veľa nepríjemnejších vecí, než sa tlačiť s ostatnými vo vyhriatej MHD. Ešte o niečo horšie to majú vodiči, ktorí za volantom autobusov a električiek trávia niekoľko hodín denne.

Rozdiel musí byť päť stupňov

Ak autobus má klimatizáciu, ktorá nie je automatická, vodiči nastavujú teplotu s rozdielom päť stupňov oproti teplote, ktorá panuje vonku. Informuje portál dnes24.sk.

„Zo zákona nevyplýva povinnosť dopravcov púšťať v autobusoch klimatizáciu. Všetko to závisí od dohody s objednávateľom, teda vyšším územným celkom alebo mestom,“ uvádza server.

„Počas leta musí byť teplota v interiéri vozidla do 25 stupňov Celzia. Ak je vonkajšia teplota plus 30 a viac, nesmie byť teplota vo vozidle oproti teplote vonkajšieho prostredia nižšia o viac než sedem stupňov,“ hovorí Eva Lacová, hovorkyňa Žilinského samosprávneho kra­ja.

Na čo mám teda právo?

Na sociálnych sieťach sa množia komentáre, že vodiči klimatizáciu často nezapínajú. Ako uvádzajú diskutujúci, dôvodom by malo byť to, že chcú ušetriť naftu.

„Či ich vodiči zámerne vypínajú za účelom napríklad úspory nafty, sa dá ľahko skontrolovať, pretože riadiace jednotky vozidiel umožňujú odsledovať aj funkčnosť a trvanie takýchto doplnkov výbavy,“ povedal predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský.

Ak prídete do autobusu a je v ňom extrémne teplo, podľa spravy.rtvs.sk sa máte obrátiť na vodiča:

„Ide totiž o oprávnenú požiadavku cestujúceho.“

Pre Plus Jeden Deň prehovoril aktívny vodič MHD Ján Záhumenský, ktorý momentálne jazdí v MHD Trenčín v na autobuse značky Sor.

„Problémom tohto typu autobusu je to, že kúri aj v lete, síce len v zadnej časti autobusu, kde je motor, ale pre cestujúcich to nie je príjemné. Radiátory v autobuse sú síce vypnuté, no zadná časť kúrenia sa vypnúť proste nedá,“ potvrdil.

Klimatizácia v autobuse tak musí byť zapnutá stále.

„V mestských autobusoch sú však dva okruhy klimatizácie. Jeden okruh je kabína vodiča, kde si to reguluje vodič, a druhý okruh je zvyšok autobusu, kde sú cestujúci,“ vysvetlil Ján Záhumenský.

Začínajúci vodič si mnohokrát ani neuvedomí, že v autobuse je nepríjemne teplo, pretože on sám má v kabíne inú teplotu.

Ak by vodič chcel ušetriť na nafte (prípadne plyne) kvôli vypnutej klimatizácii, veľmi sa mu to neoplatí,“ vysvetľuje Záhumenský.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie