CESTOVATEĽSKÉ trendy pre rok 2025: Kam sa vydať budúci rok na výlet?

Reklama
Predstavujeme vám cestovateľské trendy na rok 2025. Zdroj: Pexels/Kadir Avşar, Tomáš Malík

5. „JOMO“ cestovanie

Väčšina z nás už určite počula anglickú skratku „FOMO“ (fear of missing out), ktorá označuje stav, kedy sme v strese kvôli neustálemu naháňaniu zážitkov. V roku 2025 sa karta obráti. „Joy of Missing Out“ prijíma myšlienku odpojenia od neustále sa meniaceho digitálneho sveta a hľadanie pokoja a samoty. Cestovatelia budú voliť súkromné ​​prázdninové prenájmy, ktoré im umožnia uzavrieť sa do seba a dobiť energiu ďaleko od zhonu každodenného života. Jedným z takýchto miest sú napríklad domy na stromoch, ktoré pretvárajú detskú hru na nezabudnuteľný zážitok.

Fotografia tzv. Mirrorcube – domu na strome vo švédskom Harads. Zdroj: Unsplash/Peter Schulz

6. Znovuobjavenie železničnej dopravy

Od dlhých ciest naprieč kontinentmi spájajúcimi vzdialené mestá až po krátke vychádzky malebnou krajinou – prieskumy ukazujú rastúci dopyt po železničnej doprave. Po búrlivom návrate leteckej dopravy po pandémii sú viditeľné tendencie vrátiť sa k ekologickejšiemu spôsobu cestovania. Napríklad Španielsko navrhlo podľa vzoru Francúzska zákaz vnútroštátnych letov tam, kde existuje alternatívna cesta vlakom kratšia ako 2,5 hodiny.

Vláda Spojeného kráľovstva zase dostala petíciu pre zákaz vnútroštátnych letov, ktorú podpísalo 10,5 tisíc priaznivcov. Celebrity sú často kritizované za používanie súkromných tryskáčov počas akcií ako je Superbowl. V spoločnosti je teda zjavná chuť na zmenu, uvidí sa, či budú aj jednotlivé vlády ústretové, najmä pokiaľ ide o presunutie daňových úľav alebo dotácií z letectva na železničnú dopravu.

Len v Európe sa ponúka mnoho možností, ako si užiť cestovanie vlakom. Čo tak zájsť si z Londýna do Paríža a odtiaľ na antické pamiatky do mestečka Nîmes a ďalej do Madridu alebo do znovuobjavenej destinácie, portugalského Porta?

Železničný most v meste Porto v Portugalsku. Zdroj: Pexels/Magda Ehlers

7. Návrat all inclusive hotelov

Balíčky ubytovania spolu s neobmedzenou konzumáciou jedál i nápojov, ktoré boli ešte donedávna považované za predvídateľné a neinšpiratívne, zažijú v budúcom roku boom. Nastupujúcu generáciu Z ku konceptu all inclusive znovu priťahujú najmä pohodlie a aj luxus.

V 80. a 90. rokoch 20. storočia boli all inclusive hotely spájané s cestovateľmi s obmedzenými rozpočtami, ktorí nemali problém zľaviť z kvality jedla, stolovania a kultúrnych zážitkov. Dnešné all inclusive rezorty sa však už nezameriavajú na všeobecnú ponuku, ale snažia sa v rámci programu all inclusive ponúkať niečo viac. Môže ísť o nadštandardné zážitky v reštauráciách vlastnených známymi šéfkuchármi, wellness aktivity, neobmedzené potápanie alebo exkurzie za miestnou kultúrou.

All inclusive hotely sa tešia rastúcej popularite. Zdroj: Pexels/Israel Torres

Výskumy ukazujú, že záujem o all inclusive programy sa za posledných niekoľko rokov viac ako zdvojnásobil a veľké značky ako Hilton alebo Marriott začali do tohto sektora viac investovať. Jedným z dôvodov, prečo sa all inclusive pravdepodobne stane trendom v oblasti cestovania v roku 2025, je aj jednoduchosť jeho nájdenia na sociálnych médiách. Hashtag #allinclusive prináša viac ako dva milióny výsledkov na Instagrame a tisíce videí na TikToku. Spoločnosť Expedia vo svojej správe uvádza, že absencia stresu pri plánovaní (41 percent) a pocit luxusu (38 percent) sú významnými faktormi, ktoré ovplyvňujú popularitu all inclusive dovoleniek.

8. Cestovanie za nákupnými zážitkami

Či už ide o virálnu čokoládovú tyčinku z Dubaja, vzácny japonský bourbon alebo produkty starostlivosti o pleť z Kórey, cestovatelia budú ochotní cestovať za tovarom, ktorý doma nie je dostať a zároveň sa teší virálnej propagácii z platforiem ako je TikTok alebo Instagram. Súčasťou môže byť návšteva obchodov, do ktorých turisti obvykle nechodia, ako sú obchody s potravinami alebo lekárne.

Cestovatelia budú viac oceňovať míňanie peňazí v malých podnikoch, reštauráciách a obchodoch viac ako v turistických marketoch. Suveníry dostanú v budúcom roku nový rozmer a návštevníci si nákupy v zahraničí budú spájať so zážitkami – od vyrábania vlastných autentických espadriliek v Barcelone, workshopu na výrobu keramických kachličiek v Madride až po nákup v preslávenom istanbulskom Grand Bazaare.

Istanbulský Grand Bazaar. Zdroj: Pexels/Kadir Avşar
1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie