Vchádzame na územie tohto juhoslovanského štátu tunelom Karavanke, kde sa platí zvláštne mýto, čo predstavuje náklad 8,20 euro. Aj tento tunel sa rekonštruuje.
Zbohom mýtnym búdkam
Ak pre cestovateľov zo Slovenska existuje nejaký symbol chorvátskych diaľnic, tak je to mýtna búdka. Tohto roku to platí naposledy. Chorváti sa držia zásady: „Zaplatím, čo prejdem…“ To sa nezmení ani po decembri 2024, kedy sa na chorvátskych diaľniciach začne testovať nový elektronický systém mýta, ktorý bude dodávať česko-slovenské konzorcium. Namiesto výbercov v búdkach bude vodiča kasírovať elektronika.
Za krátky diaľničný úsek od hraníc k zjazdu Nova Vas platíme poplatok 1,30 eura a sme v cieli – v meste Novigrad na severe Istrie. Naša prvá zastávka je v Aminess Maravea Camping Resort. Ten má podľa chorvátskeho hodnotenia štyri hviezdičky, podľa nemeckého ADAC dokonca päť hviezdičiek. Kemp patrí k najsevernejšie položeným zariadeniam tohto typu v Chorvátsku. Zameriava sa na rodiny s deťmi a cestovateľov so psami. Prvé, čo nás prekvapí, že každá druhá parcela je obsadená, hoci sa sezóna ešte len pozvoľna rozbieha.
Podčiarknuté a sčítané
Zatiaľ čo na Slovensku tankujeme liter nafty za 1,492 eura, v Chorvátsku ceny palív začínajú na 1,4 eura za liter v malej pumpe pri okresnej ceste. Svietiaca kontrolka stavu palivovej nádrže po týždennom pobyte, keď sme autom podnikli dva výlety v širšom okolí, nás prinúti natankovať.
Urazili sme celkom 751 kilometrov a v nádrži chýba 67,3 litra paliva. Pri priemersnej spotrebe 7 litrov na sto kilometrov, pričom väčšina cesty viedla po diaľniciach, tak platíme takmer 151 eur.
Kde zakúpiš diaľničné poplatky
(Článok pokračuje na ďalšej strane)