Ceny potravín sa zbláznili, zákazníci preto ostro BOJKOTOVALI reťazce. Vládu vyzývajú, aby KONALA

švédsko-bojkot
Stockholm, hlavné mesto Švédska. Ilustračné foto. Zdroj: TASR/AP, Freepik/lifeforstock, asier_relampagoestudio
Reklama

Protestujúci obviňujú z rastu cien „oligopol“ supermarketov a veľkých výrobcov. Tí podľa nich uprednostňujú svoje zisky pred zákazníkmi, v krajine panuje nedostatok konkurencie.

Rast cien potravín sa neprejavuje iba na slovenskom trhu. Podľa niektorých odhadov sa ročné náklady vo Švédsku na potraviny pre štvorčlennú rodinu zvýšili od januára 2022 o 30-tisíc švédskych korún (takmer 2 800 eur).

Podľa vládnej agentúry Statistics Sweden je to od začiatku minulého roka nárast o viac ako štvrtinu, píše denník The Guardian.

Ceny vyleteli nahor

Rekordné stúpanie cien zdvihlo ľudí zo sedačiek a rozhodli sa konať. Od minulého pondelka na jeden celý týždeň zákazníci dní bojkotovali najväčšie supermarkety v krajine. Vďaka virálnym príspevkom na TikToku a Instagrame sa kampaň stala celonárodnou a teraz už aj politickou témou.

Švédska protestná iniciatíva „Bojkotta vecka 12“ (Bojkot 12. týždňa) vyzvala spotrebiteľov, aby na protest proti rastúcim cenám prestali nakupovať vo veľkých obchodoch, ako sú Lidl, Hemköp, Ica, Coop či Willys.

Rozhorčenie neskrýva ani švédsky študent Marcel Demir. V poslednom roku pozorne sledoval ceny čokolády a chipsov v maloobchode. Všimol si, že obe položky rapídne zdraželi.

„Rozhodne ceny vyleteli nahor,“ hovorí, keď stojí pred pobočkou švédskeho reťazca obchodov s potravinami Coop na hlavnej vlakovej stanici v Štokholme.

Obvykle si tu kupuje chipsy a čokoládu, tie išli hore asi najviac. „Čokoláda v poslednej dobe, chipsy za posledný rok,“ hovorí.

Dvadsaťjedenročný mladík z Eskilstuny na juhovýchode krajiny nie je jediný nahnevaný na šialené zdražovanie v krajine.

Nemajú čo stratiť

Protestujúci obviňujú z rastu cien „oligopol“ supermarketov a veľkých výrobcov. Tí podľa nich uprednostňujú svoje zisky pred zákazníkmi, v krajine panuje podľa zákazníkov nedostatok konkurencie medzi spoločnosťami.

Supermarkety sa však obyčajne bránia ďalekosiahlymi faktormi vrátane vojny na Ukrajine, geopolitiky, cenami komodít, úrodou či mimoriadnou klimatickou situáciou.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis