Ceny automobilov stále RASTÚ. Priplatíme si aj za JAZDENKY a zdražovaniu nie je koniec

Zdroj: Pixabay.com/qimono, Dewesoft
Reklama

Za uplynulý rok sa na Slovensku objavilo vyše 30-tisíc jazdených vozidiel v autobazároch a na online platformách. Tento trend predstavuje medziročný nárast o viac ako deväť percent. Je to logické. Nové autá sú drahé a tak čoraz viac pokukujeme po jazdených.

Napriek tomu dopyt po ojazdených autách klesá, čo súvisí so širšou krízou v európskom automobilovom priemysle. Aj jazdenky poriadne narástli na cene a strop ešte nedosiahli.

Klesajúci záujem o nové aj jazdené vozidlá

Európski spotrebitelia si dnes kupujú autá menej ako v minulosti. Tento vývoj je dôsledkom prudkého nárastu cien, ktorý sa týka nových aj mierne jazdených automobilov. Ako uviedlo STVR, v Nemecku napríklad ceny nových áut od roku 2019 vzrástli z približne 28-tisíc eur na 44-tisíc eur v roku 2024. Podobne sa vyvíjali aj ceny jazdených vozidiel. Z približne 10-tisíc eur pred desiatimi rokmi na dnešných 18,5 tisíc eur.

Obavy spotrebiteľov a starnutie vozového parku

Vysoké ceny vozidiel vedú spotrebiteľov k tomu, aby svoje súčasné autá používali dlhšie a odkladali kúpu nového vozidla. Tento trend prispieva k starnutiu vozového parku v celej Európe, vrátane Slovenska. Ľudia sa zdráhajú investovať do drahých nákupov a čakajú na priaznivejšie cenové podmienky.

Pokles výroby a zatváranie fabrík

S klesajúcim dopytom po vozidlách zápasia aj európske automobilky. Ich výrobné kapacity sú čoraz menej využívané – slovenské a české fabriky pracujú približne na 75-80 % svojej kapacity, nemecké a francúzske len na 50-55 % a talianske dokonca pod 40 %. Napríklad Volkswagen eviduje výpadok približne 500-tisíc vozidiel ročne oproti obdobiu pred pandémiou, čo už viedlo k zatvoreniu dvoch fabrík.

Dovozné clá nepotešia Slovensko

Vývoj na automobilovom trhu ovplyvňujú aj globálne obchodné vzťahy. Plánované dovozné clá zo strany USA, ktoré avizoval bývalý americký prezident Donald Trump, môžu mať vážne dôsledky. Spojené štáty sú jedným z najväčších odberateľov slovenských áut, a prípadné clá by mohli ohroziť domáci automobilový priemysel a ekonomiku krajiny. Čo opäť povedie k zdražovaniu aj jazdených vozidiel, ale aj slabšej kúpyschopnosti Slovákov, pretože ekonomika krajiny je od automobiliek závislá.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať naredakcia@istream.sk

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis