Kamióny čakajú na vstup na Ukrajinu cez niektoré hraničné priechody v Poľsku až do desať dní, uviedla poľská polícia v pondelok. Dlhé čakacie doby spôsobila už takmer mesiac trvajúca blokáda poľských vodičov kamiónov. TASR o tom informuje na základe správy agentúry PAP.
Na poľskom hraničnom priechode Hrebenne stojí 70 kilometrov dlhý rad a v ňom približne 870 kamiónov, oznámila polícia v poľskom meste Tomaszów Lubelski. Na priechode Dorohusk zároveň stojí v 16 kilometrov dlhom rade približne 520 kamiónov, pričom čakacia doba je tam päť dní, oznámila polícia v poľskom meste Chelm.
Ukrajinská pohraničná stráž zároveň v noci na pondelok informovala, že na poľsko-ukrajinských hraniciach sprevádzkovala dodatočný hraničný priechod Uhryniv-Dolhobyczów pre prázdne kamióny. Tento priechod môžu zvyčajne využívať len osobné autá a autobusy.
Poľskí vodiči kamiónov od 6. novembra blokujú niektoré hraničné priechody medzi Poľskom a Ukrajinou na protest proti nespravodlivej konkurencii ukrajinských firiem podnikajúcich v cestnej nákladnej doprave. Každú hodinu cez ne púšťajú len niekoľko kamiónov, pričom osobné autá, autobusy a vozidlá s humanitárnou pomocou púšťajú bez obmedzení.
Poľské dopravné firmy majú podľa protestujúcich vyššie prevádzkové náklady a nedokážu tak konkurovať tým ukrajinským. Požadujú preto opätovné zavedenie komerčných povolení zrušených po začatí vojny na Ukrajine pre ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a vojenský materiál. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.
Jozef Ráž: EÚ teraz nemá odpoveď pre kamionistov blokujúcich ukrajinské hranice
Zasadnutie ministrov dopravy EÚ neponúklo momentálne žiadnu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich lacnejších ukrajinských kolegov na hraničných prechodoch. Uviedol to v pondelok minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smer-SD) v rámci zasadnutia Rady EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku v Bruseli.
Minister skonštatoval, že viaceré členské krajiny EÚ podporujú iniciatívu Poľska, Slovenska a Maďarska sprísniť podmienky pre ukrajinských vodičov kamiónov, ďalšie krajiny a tiež Európska komisia však upozorňujú na solidaritu a pripomínajú, že po vstupe do EÚ v tejto pozícii boli aj naše krajiny.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)