Príchod poľského diskontu Biedronka na Slovensko spustil konkurenčný boj medzi obchodnými reťazcami. Nový hráč láka zákazníkov nízkymi cenami, čo núti konkurenciu reagovať. Výsledkom je zníženie cien viacerých produktov, pričom spotrebitelia na tomto súboji profitujú najviac.
Maslo ako symbol zdražovania
Jedným z produktov, ktorý vyvolal najväčšiu pozornosť, je maslo. Jeho cena sa v uplynulých mesiacoch vyšplhala až na štyri eurá, čím sa stalo symbolom zdražovania. S príchodom Biedronky však prišla aj zmena – reťazec ponúkol maslo za mimoriadne nízku cenu, čo podnietilo konkurenčné obchody k okamžitej reakcii. Už v priebehu týždňa bolo možné kúpiť maslo za približne dve eurá aj v ďalších troch supermarketových sieťach.
„Vidíme, že poľský diskont, keď prišiel s touto akciovou cenou, tak sa ostatní konkurenti pomaly chytajú,“ vysvetľuje riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma.
Supermarkety odpovedajú na novú konkurenciu
Reťazce sa snažia zákazníkov udržať nielen cenovými úpravami, ale aj marketingovými kampaňami a špeciálnymi akciami. Niektoré ponúkajú darčekové poukážky, zavádzajú špeciálne zľavy a dokonca propagujú svoje ponuky priamo pred novootvorenými predajňami Biedronky.
„Na tej lokálnej úrovni už k zmenám dochádza,“ potvrdzuje analytik.
Cenová vojna alebo prirodzená konkurencia?
Hoci cenová bitka medzi reťazcami naberá na intenzite, dlhodobo etablované obchody na Slovensku situáciu zatiaľ nepovažujú za plnohodnotnú cenovú vojnu. Biedronka má zatiaľ len niekoľko predajní a jej vplyv na celkový trh sa bude prejavovať postupne.
„Možno hovoríme o niektorých špecifických produktoch, ktoré sú niekde lacnejšie, inde drahšie. Až čas ukáže,“ komentuje predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
Expanzia Biedronky na Slovensku
Poľský reťazec má ambiciózne plány. Do konca budúceho roka chce na Slovensku otvoriť približne 50 predajní, čo by mohlo zásadne ovplyvniť konkurenčné prostredie. Inštitút moderného spotrebiteľa už porovnal ceny produktov v slovenských a poľských predajniach Biedronky. Zákazníci očakávali, že v Poľsku budú nákupy lacnejšie, avšak výsledky porovnania ukázali, že v prípade siedmich vybraných produktov vyšla slovenská verzia diskontu dokonca výhodnejšie.
„V Poľsku majú množstevné zľavy a pri malom nákupe sa neprejavia,“ dodáva Kužma.
Výhody pre zákazníkov
Súboj medzi obchodnými reťazcami zatiaľ prináša benefity najmä spotrebiteľom. Konkurencia núti supermarkety ponúkať výhodnejšie ceny a rozširovať akciové ponuky. S ďalšími plánovanými otváraniam