Softvérová spoločnosť Avast musí v Spojených štátoch zaplatiť pokutu 16,5 milióna dolárov (viac ako 15 miliónov eur) a prestať predávať dáta o používateľoch na reklamné účely. V tlačovej správe to vo štvrtok oznámila americká Federálna obchodná komisia (FTC). Spoločnosť Avast so sídlom v Británii sa podľa FTC nedovoleného konania dopúšťala cez svoju českú dcéru Jumpshot.
Česká pobočka Avastu nepredpokladá, že by požiadavky tejto dohody nejako zásadne ovplyvnili jej podnikanie alebo súčasnú či budúcu prevádzku. „Dohoda sa týka historických aktivít iba malej, nezávisle prevádzkovanej dcérskej spoločnosti Jumpshot, ktorú Avast dobrovoľne uzavrel pred viac ako štyrmi rokmi,“ povedal Avast.
Avast podľa americkej komisie nepravdivo uvádzal, ako používa dáta používateľov o prezeraní internetových stránok. Poskytovateľ softvéru podľa FTC prostredníctvom spoločnosti Jumpshot zhromažďoval informácie o tom, ako sa spotrebitelia pohybujú po webe prostredníctvom firemného rozšírenia prehliadača a antivírusového softvéru. Takto získané informácie potom firma predávala bez zodpovedajúceho upozornenia alebo súhlasu.
Firma podľa hovorcu Avastu súhlasila s tým, že sumu 16,5 milióna dolárov zaplatí. Dobrovoľne tiež podľa neho firmu Jumpshot už skôr uzavrela a v januári 2020 jej činnosť ukončila. „Prevádzkové ustanovenia v tomto vyrovnaní sú už v súlade so súčasnými programami Avastu pre ochranu súkromia a zabezpečenia,“ povedal e-mailom agentúre Reuters hovorca firmy.
Spoločnosť Avast bola založená v roku 1988 a vďaka bezpečnostným programom pre počítače aj mobilné zariadenia sa stala jedným z priekopníkov v odbore počítačového zabezpečenia. Spojením Avastu a americkej firmy NortonLifeLock vznikla v roku 2022 spoločnosť Gen Digital, do ktorej portfólia patria značky Norton, Avast, LifeLock, Avira, AVG, ReputationDefender a CCleaner. Produkty a služby pre kybernetickú bezpečnosť, ochranu súkromia a identity firma Gen poskytuje vo viac ako 150 krajinách.