Automobilky uzavreli tajnú dohodu: Európska únia im teraz rozdala pokuty, ktorá značka zaplatí NAJVIAC?

automobilka, auto
Zdroj: TASR - Erika Ďurčová , pixabay.com/Vale_Photography
Reklama

V 21. storočí, kedy sa všetky značky predháňajú v tom, kto je ekologickejší, by si človek mohol myslieť, že sa autá recyklujú automaticky a bez problémov. Avšak realita je iná. Kde končia autá, keď ich už odstavíte navždy, a kto za to vlastne platí? Odpoveď na túto otázku nie je taká jednoduchá. Až do nedávna sa automobilky radšej tvárili, že tento problém neexistuje. Informuje o tom portál Autoviny.sk

Tajná dohoda automobiliek

Európska komisia však nedávno odhalila tajnú dohodu medzi 15 automobilkami, ktoré sa dohodli, že si nebudú konkurovať v tom, ako verejne prezentujú recyklovateľnosť svojich vozidiel. Tento kartel, ktorý fungoval od mája 2002 až do septembra 2017, znamenal, že namiesto toho, aby sa automobilky predháňali, kto je ekologickejší, jednoducho o tejto téme mlčali.

Pokuty a sankcie za mlčanie o recyklácii

Za tento krok sa Európska únia rozhodla udeliť astronomické pokuty. Celkovo bolo pokutovaných 15 automobiliek, medzi ktorými sa nachádzajú veľkí hráči ako Volkswagen, Stellantis, Renault-Nissan, Ford, Toyota, Honda a ďalší. Spolu zaplatia tieto automobilky až 458 miliónov eur. Najväčší účet dostal Volkswagen, ktorý musí zaplatiť 127,69 milióna eur. Na druhom mieste sa nachádza Stellantis, ktorý dostal pokutu takmer 100 miliónov eur, a Renault-Nissan, ktorý zaplatí viac ako 81 miliónov eur. Ford si odniesol pokutu „len“ vo výške 41 miliónov eur.

Kto sa vyhol sankciám? 

Zaujímavosťou je, že Mercedes-Benz sa vyhol pokute. Tento výrobca automobilov totižto sám nahlásil existenciu kartelu, čím preukázal spoluprácu s Európskou úniou. EÚ uznala jeho spoluprácu a odpustila mu pokutu úplne.

Záväzok automobiliek

Európska komisia tieto tajné dohody a praktiky jednoznačne odsúdila. „Nebudeme tolerovať dohody, ktoré potláčajú povedomie spotrebiteľov a dopyt po ekologických riešeniach,“ uviedla eurokomisárka pre hospodársku súťaž.

V podstate ide o to, že automobilky by sa nemali vyhýbať informovaniu verejnosti o recyklovateľnosti áut len preto, aby sa vyhli nákladom.

Kritika a následky pre verejnosť

Pre verejnosť môže byť šokujúce, že sa tieto veľké automobilky dohodli na tom, že nebudú nič hovoriť o ekologických riešeniach v oblasti recyklácie. Takýto postoj len podporuje stagnáciu v oblasti udržateľnosti a ekologických inovácií, čo môže viesť k menšiemu dopytu po ekologických technológiách a recyklovateľných vozidlách.

V tejto súvislosti je dôležité, že Európska únia začne viac dozerať na takéto tajné dohody a bude pokračovať v presadzovaní pravidiel, ktoré podporujú transparentnosť a ekologické riešenia v automobilovom priemysle.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto