Automobilka Volkswagen sa topí v problémoch. Zvažuje radikálne škrty či zatváranie závodov

Reklama
Zamestnanci Volkswagenu sa zhromažďujú pred bránou závodu po to tom, čo zamestnanecká rada vo Volkswagene oznámila, že automobilka plánuje zatvoriť najmenej tri závody v Nemecku, 28. októbra 2024. Zdroj: TASR/AP, DPA

Nemecká automobilka Volkswagen hľadá ďalšie možnosti úspor vo svojej rovnomennej hlavnej značke. Medzi zvažované opatrenia patria plošné zníženie miezd o 10 % a zmrazenie rastu platov na dva roky. Čoraz viac sa skloňuje prepúšťanie a uzatváranie závodov.

Nemecká automobilka Volkswagen chystá reštrukturalizáciu činnosti, čím chce eliminovať náklady a zvýšiť svoje postavenie na konkurenčnom trhu.

Smelé plány si však vyžiadajú tvrdé opatrenia, a tak dôjde k zatváraniu troch závodov v Nemecku, čo zapríčiní zrušenie desiatok tisíc pracovných miest. Volkswagen už viac týždňov vedie rokovania s odbormi o ukončení prevádzky závodov a prepúšťaní zamestnancov, o čom informovala Daniela Cavallová, riaditeľka podnikovej rady.

Najviac ohrozený je závod v Osnabrücku, ktorý prednedávnom prišiel o lukratívnu zákazku od automobilky Porsche, informuje Openiazoch. Celé oddelenia majú byť zrušené alebo presunuté do zahraničia.

„Tieto plány sa týkajú všetkých nemeckých závodov značky Volkswagen. Žiadny z nich nie je v bezpečí,“ vysvetlila Cavallová, ktorá ale ďalšie podrobnosti neuviedla.

Ak si chce firma zachovať konkurencieschopnosť, musí pristúpiť k týmto radikálnym rozhodnutiam. „Je to jediný spôsob ako v budúcnosti financovať ďalšie investície z vlastných zdrojov,“ uviedla firma v stanovisku.

Volkswagen má naprieč celým Nemeckom desať výrobných závodov a prislúchajú k nemu ďalšie značky áut, vďaka čomu má okolo 300-tisíc zamestnancov. Len samotná automobilka Volkswagen má zhruba 120-tisíc pracovníkov, z čoho polovica pôsobí vo Wolfsburgu.

Vedenie trvá na zámeroch rušenia prevádzok, avšak nemecká vláda z chystaných krokov nadšená nie je a vyzvala automobilku, aby zachovala pracovné miesta. Spolkový kancelár Olaf Scholz sa vyjadril, že chybné kroky manažmentu v predošlých obdobiach sa nesmú preniesť na zamestnancov.

Hovorca kabinetu dodal, že Scholz stojí za zachovaním pracovných miest a vláda je v úzkom kontakte s Volkswagenom, ako aj zástupcami pracujúcich.

Vysoké náklady a nižšie výnosy spôsobujú, že Volkswagen zaostáva za inými koncernami ako Škoda, Seat a Audi. Ani dohoda o zabezpečení pracovných miest a neprepúšťaní zamestnancov, ktorú schválili ešte v roku 1994, nezaručila rušenie závodov.

V prvom kole rokovaní odmietlo vedenie Volkswagenu pristúpiť na žiadosť odborovej organizácie o zvýšení platov zamestnancov. Automobilka ale namiesto toho navrhuje úsporné opatrenia v podobe zníženia miezd o desať percent a nulové navýšenie v ďalších dvoch rokoch. S prepúšťaním by mali začať v polovici roka 2025.

„Volkswagen drtí vysoké ceny energií, ťažiskové bruselské regulácie, zelená agenda či nezachytený nástup elektromobility,“ tvrdí hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda.

„Automobilka rovnako dopláca na chyby manažmentu, ktorý sa po škandále Dieselgate pred deviatimi rokmi snažil tak horlivo a nekriticky nasledovať často skôr ideologicky nastavené ciele Bruselu, až sa ocitol v jednej z najťažších chvíľ vo svojej takmer 90-ročnej histórii, počas ktorej doteraz nikdy nezatvoril žiadnu svoju nemeckú fabriku, čo sa ocitol v jednej z najťažších chvíľ vo svojej takmer 90-ročnej histórii, počas ktorej nikdy nezatvoril žiadnu svoju nemeckú fabriku, čo je teda čin, ktorý teraz zvažuje,“ uzavrel.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie