Spoločnosť IDC zverejnila štatistiky dodávok smartfónov za rok 2023 a zároveň za posledný minuloročný štvrťrok. V oboch rebríčkoch už nevládol Samsung. Pri tom za posledný minuloročný kvartál to žiadne prekvapenie nie je, pri tom celoročnom však áno. Po dlhých rokoch už Samsung nie je svetová jednotka.
Samsung bol svetovou jednotkou v produkcii smartfónov nepretržite od roku 2011. Veľakrát dosť suverénne s veľkým náskokom. Najprv mal na jeho pozícii zálusk Huawei a keby nedošlo k americkému embargu na tohto čínskeho výrobcu, bola reálna šanca, že by sa Huawei svetovou jednotkou stal. Ale to je história. V posledných rokoch sa na Samsung doťahoval Apple a vlani sa mu kórejského výrobcu podarilo dohnať.
Aspoň to uvádza rebríček najväčších výrobcov smartfónov od spoločnosti IDC. Výsledky je však nutné brať s určitou rezervou, čísla uvádzajú dodané prístroje od výrobcu do predajnej siete, nie reálne predané kusy. A keďže rozdiel medzi Applem a Samsungom nie je priepastný, tak v predaných kusoch to môže byť obrátene. Čo môžu potvrdiť iné štatistiky, ktoré sa určite v najbližšom čase objavia.
Ale systémovo je minuloročný výsledok veľmi zaujímavý a ukazuje, že stratégia Applu je správna. Prémiové produkty za prémiové ceny dokážu byť tie najžiadanejšie na svete. Stačí pripomenúť, že Apple žiadny lacný telefón nerobí, najlacnejší model SE stojí zhruba 525 eur, u ostatných značiek štartujú ceny na tretine aj štvrtine z tejto sumy.
Platí to aj u Samsungu, ktorý síce na vyložene lacných modeloch svoje portfólio nestavia, ale rovnako jeho najpredávanejší rad A je v podstate kompletne pod cenou najlacnejšieho iPhonu SE.
Presné dôvody, prečo k zmene na prvej pozícii došlo, zatiaľ známe nie sú. Ale v princípe platí, že Samsung sa musí potierať s oveľa väčšou konkurenciou ako Apple. Ten sa v podstate hrá vlastnú ligu a spolu s prémiovými Samsungmi v segmente drahých telefónov mnoho súperov nepustí. A aj tí potom paberkujú. Výnimkou je čínsky trh, ten je však sám o sebe dosť špecifický.
Samsungu sa v prémiovej kategórii darí, naopak „áčka“ (iné modelové rady z väčšiny západných trhov vlani stiahol) síce nie sú zlé, ale obvykle majú na trhu súpera s podobnou výbavou za nižšiu cenu. Nižšie cenové kategórie sú pre budúci úspech Samsungu veľmi dôležité, takže v tomto smere bude musieť Samsung oveľa viac inovovať. Napríklad aj tým, že skráti inovačný cyklus. Novinky vypúšťa po roku, čínska konkurencia pokojne za polovicu času.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)