fbpx

Ako vysušiť zatopené auto? Toto určite nerobte, na interiér sa treba pustiť okamžite

Ilustračná fotografia. Zdroj: TASR/Edmund Örzsik, Jaroslav Novák

Kvôli silným dažďom a následným povodniam veľa z nás prišlo o svoj automobil. Pokiaľ však máte šťastie, môžete vozidlo vlastnými silami vysušiť a čiastočne sprevádzkovať. Má to však háčik.

Prívalové dažde z uplynulých dní zanechali na majetku škody za milióny eur. Najviac zasiahnuté sú okrem dopravnej infraštruktúry aj budovy a automobily. V ich prípade veľmi záleží na miere poškodenia, respektíve zatopenia.

Pokiaľ voda dosahovala po stredy kolies, nemal by byť problém vozidlo bez väčšej námahy sprevádzkovať. Zvlášť keď máte SUV alebo model s vyššou svetlosťou. V takom prípade sa voda s nečistotami ani nemusela dostať do kabíny. A ak áno, tak iba v obmedzenej miere.

Rozhodne auto neštartujte

Ešte než sa však pustíte do očisty, mali by ste zo všetkého najskôr odpojiť batériu, až potom s autom skúste manipulovať. V žiadnom prípade ho ale neštartujte! Aj keby stálo v relatívne nízkej vode, minimálne v prvých dňoch po opadnutí hladiny môže byť motorový priestor vlhký, štart by teda mohol poškodiť elektroniku, prípadne by pretočenie štartérom spôsobilo nasatie zvyšku vody do valcov.

Na interiér sa však môžete vrhnúť ihneď, v jeho prípade naopak čas hrá proti vám. Základom je vymontovať z kabíny všetky čalúnené časti, ktoré sú vlhké alebo špinavé. Pokiaľ to pôjde, „ohoľte“ auto až na plech. To znamená demontáž sedadiel, výplní dverí aj čalúnenie podlahy. Pri tej príležitosti skontrolujte stav kabeláže. Kondícia elektroniky totiž bude spolu s motorom a prevodovkou to hlavné, čo rozhodne o tom, či má vozidlo ešte cenu vôbec opravovať.

Všetky práce vykonávajte ideálne v uzamykateľnej garáži (to aby ste mohli nechať permanentne otvorené dvere alebo aspoň okná), kde je prievan. Na pomoc si pokojne vezmite sušiče a pohlcovače vlhkosti, ktoré výrazne urýchlia celý proces.

Interiér poriadne vyčistite

Čalúnené časti nechajte najskôr poriadne vyschnúť, až potom sa pustite do hlbšieho čistenia. Väčších nečistôt sa však zbavte ihneď, akurát by vám na látke či koži zaschli. Ak nemáte doma vysávač na mokré vysávanie, určite by sme vyčistenie sedadiel a všetkých polstrovaných a čalúnených dielov nechali na profesionáloch, hoci vás to, samozrejme, nejaké peniaze stáť bude. Medzitým sa môžete sústrediť na vnútro auta.

Odstrániť vlhkosť a špinu totiž zvládnete sami. Stačí na to výkonný vysávač, množstvo handier a dezinfekcia. Určite nezabudnite ani na ošetrenie plastov a ďalších povrchov, ktorým vlhkosť príliš nesvedčí. Problém môže byť tiež s vlhkou stropnicou, ktorá sa môže začať „odlupovať“.

Odborníci to urobia za vás

Voda s nánosmi bahna a piestu sa aj pri nižšej hladine dostanú do nábojov kolies, ložísk, hriadeľov, brzdových strmeňov, ktorých vyčistenie už však vyžaduje trochu umu a vybavenia. Vo výsledku sa preto nebojte nechať väčšinu krokov na odborníkoch. Aj keby ste totiž auto zdanlivo vysušili a zbavili nečistôt, jemné zrnká piesku v motore úplne neodhalíte. Nehovoriac o poškodenej elektronike, bez nej sa väčšina prevádzkovaných áut nezaobíde.

O tom, či má teda vôbec zmysel auto zachraňovať, preto rozhoduje miera poškodenia kabeláže, riadiacich jednotiek a ďalších elektronických častí. A samozrejme aj kondícia mechaniky. Rozborka a vyčistenie motora a prevodovky sa totiž pri aute v cene do pár tisíc eur snáď ani neoplatí.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie