fbpx

Ako sa nenechať nachytať: Toto sú vaše práva pri vyplácaní finančnej kompenzácie po autonehode

Zdroj: Pexels/Sarmad Mughal, Gustavo Fring

Nehody, predovšetkým dopravné, sú zdrojom veľkého stresu a získať finančnú náhradu za škody na vozidle býva často frustrujúce. Dopravná nehoda môže spôsobiť aj značné finančné ťažkosti, preto je dôležité mať prehľad o tom, kedy ti poisťovňa musí vyplatiť poistné z povinného zmluvného poistenia (PZP). Zákon presne určuje lehoty, počas ktorých musí poisťovňa konať, no niekedy sa tieto lehoty môžu predĺžiť. Píše o tom startitup.sk. 

Medzi najčastejšie škody, ktoré riešia poisťovne, patria poškodené čelné sklá, tvoriace asi 30 % všetkých prípadov. Ďalšie často hlásené škody súvisia s nárazmi do pevných prekážok, ako sú stĺpy, zvodidlá a zábradlia, ktoré predstavujú približne 26 % nehôd.

Ďalších 18 % prípadov tvoria kolízie vozidiel. Tieto štatistiky sa však môžu líšiť podľa konkrétneho roka.

Medzi ďalšie poistné udalosti patria:

  • kolízie so zverou,
  • škody spôsobené prírodnými živlami,
  • vandalizmus,
  • škody vzniknuté pri parkovaní.

Ak nie ste vinníkom dopravnej nehody, môžeš kontaktovať priamo poisťovňu vinníka. Poisťovňa ti nevyplatí sumu okamžite po podaní žiadosti, pretože potrebuje preveriť okolnosti nehody. Zákon stanovuje, že poisťovňa má na prešetrenie udalosti čas tri mesiace.

Počas týchto troch mesiacov poisťovňa musí zhromaždiť všetky potrebné informácie, aby mohla rozhodnúť o výške náhrady škody. Ak je suma nižšia, než očakávate, poisťovňa je povinná poskytnúť písomné vysvetlenie, prečo je suma nižšia alebo prečo sa rozhodli plnenie odmietnuť.

Podľa peniaze.sk, ak poisťovňa nedodrží trojmesačnú lehotu, máš právo žiadať úroky z omeškania. Výška úrokov je stanovená navýšením základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky o 5 percentuálnych bodov.

Ako postupovať pri nahlásení poistnej udalosti

Pri nahlásení poistnej udalosti, napríklad kolízie so zverou, je dôležité okamžite informovať poisťovňu. Budete potrebovať poistnú zmluvu, technický preukaz, osobné údaje a údaje ostatných účastníkov nehody, ako aj informácie o mieste a čase udalosti a zoznam poškodených vecí.

Poisťovňu môžete kontaktovať rôznymi spôsobmi – e-mailom, online formulárom, telefonicky alebo osobne.

Pri havarijnom poistení je potrebné poskytnúť číslo poistnej zmluvy a telefonický kontakt. V prípade nehody si tiež zapíšete kontaktné údaje o vinníkovi a jeho evidenčné číslo vozidla.

Nehody sa môžu stať každému a kdekoľvek. Ak máte podozrenie, že ide o trestný čin, neváhaj kontaktovať políciu na čísle 158.

Podľa právnych predpisov musí poisťovňa do troch mesiacov od oznámenia škodovej udalosti vyriešiť vašu žiadosť jedným z dvoch spôsobov: buď oznámením o výške poistného plnenia, alebo písomným vysvetlením, prečo plnenie znižuje alebo odmieta. Ak poisťovňa v stanovenej lehote nepreukáže rozsah svojej povinnosti alebo plnenie nevyplatí, môžete žiadať úroky z omeškania.

Poisťovňa má povinnosť vyplatiť náhradu do 15 dní po ukončení prešetrovania. Ak to nestihne, môžete opäť požiadať o úroky z omeškania.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie