Ako by mohli vyzerať štátne lety z Bratislavy do Košíc. Za koľko to bude a kedy?

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj: Pixabay.com)

Ministerstvo dopravy chce koncom marca 2025 obnoviť pravidelné lety medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami. Prevádzkovať ich by mala súkromná spoločnosť, ktorej štát bude prispievať. Mnohé otázky sú však stále nezodpovedané.

Podľa plánu, ktorý pred niekoľkými dňami zverejnilo ministerstvo dopravy, by lety na linke Bratislava – Košice – Bratislava mali začať fungovať od 30. marca, píše Pravda. Rezort chce, aby spoj fungoval štyri dni v týždni – v pondelok, stredu, piatok a nedeľu. V pracovných dňoch by sa malo lietať dvakrát – ráno a večer, v nedeľu sa počíta s jedným letom do Bratislavy a jedným letom do Košíc v poludňajších hodinách.

Let dlhý 312 kilometrov – čo je vzdušná vzdialenosť medzi Bratislavou a Košicami – by trval okolo 55 minút a už preto by ho mnohí Slováci považovali za dobrý nápad.

Záujem o lety bude závisieť aj od toho, koľko bude stáť letenka. Spiatočný lístok na vlak dnes vychádza na sumu okolo 40 eur, rovnaké náklady podľa odborníkov si vyžaduje cesta autom. Cena cesty lietadlom zrejme bude pre pasažierov vyššia, aj keď časť jej hodnoty zaplatí štát. Podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, spiatočná letenka bude atraktívna len pokiaľ by išlo o dvojcifernú sumu, vrátane všetkých povinných poplatkov.

Otáznou je však potencionálna budúcnosť leteckej linky. Už v minulosti medzi dvomi najväčšími mestami letecká linka fungovala, no pre nezáujem či krach spoločnosti linka vždy zanikla. Nová linka bude dotovaná zo štátnych peniaze, preto sa dá predpokladať, že jej prevádzka vydrží aj niekoľko rokov. Rezort dopravy predbežne plánuje prispievať na vnútroštátny let do konca októbra 2028.

Dopyt po rýchlej a dostupnej doprave z Bratislavy do Košíc je však vysoký. Potvrdzujú to aj dáta národného dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). „ZSSK v roku 2023 vlakmi kategórie InterCity (IC) prepravila takmer 500-tisíc cestujúcich a v roku 2022 to bolo takmer 525-tisíc cestujúcich,“ uviedol hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Dá sa preto predpokladať, že časť pasažierov IC vlakov by po ich zrušení využívala letecké spojenie. Bratislavské a košické letiská pre Pravdu uviedli, že zriadenie takejto linky by privítali a registrujú záujem o ňu aj zo strany verejnosti.

Aký veľký dopyt po letenkách do Košíc očakáva ministerstvo dopravy, nie je jasné. Zo zverejnených informácií vyplýva, že rezort ráta s prevozom minimálne 12-tisíc pasažierov ročne. Ministerstvo neodpovedalo na otázku Pravdy, či sa myšlienka zavedenia leteckej linky zo západu na východ zakladá na konkrétnych dátach alebo analýzach. Tiež zatiaľ nie je známe, koľko peňazí zo štátneho rozpočtu pôjde na podporu letov.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie