fbpx

Tipy a triky: Najčastejšie chyby pri práci so spojkou, ktoré ti môžu skrátiť jej životnosť

Ilustračný obrázok. Zdroj: Pixabay.com

Používanie spojky je pre vodičov s manuálnou prevodovkou úplne bežné. Mnohí sa obávajú prechodu na automat, pretože majú pocit, že bez spojkového pedálu stratia autentický kontakt so svojím autom. Spojka však môže byť aj veľkým strašiakom, najmä pre začínajúcich vodičov v autoškole. Naučia sa základy práce so spojkou, ale už je len na nich, aby si túto zručnosť osvojili dokonale. S pribúdajúcimi kilometrami a pohodlnosťou sa niektorí vodiči začnú dopúšťať chýb, ktoré môžu viesť k predčasnému opotrebovaniu alebo zničeniu spojky, informuje portál autoviny.sk.

 

Ako spojka pracuje

Aby si pochopil, prečo sa pri týchto chybách poškodzujú spojky, je dobré vedieť, ako vlastne fungujú. Bežná mechanická spojka pozostáva z dvoch „tanierov“ s vysokým trecím koeficientom. Pedálom ovládaš jeden z týchto tanierov – pri zošliapnutí pedála tento tanier tlačí na stred a rozpojuje sa. Spojky sa môžu líšiť svojím technologickým vyhotovením, ale toto základné vysvetlenie ti dá predstavu o ich fungovaní.

 

Časté chyby pri práci so spojkou

Pri práci so spojkou sa môžeš dopustiť niekoľkých častých chýb, ktoré vedú k jej rýchlejšiemu opotrebovaniu. Správne používanie spojky je kľúčové pre jej dlhú životnosť a efektívnu prevádzku vozidla. Tu ti prinášame niekoľko najčastejších chýb, ktoré robia šoféri pri používaní spojky:

 

Opieranie sa o spojkový pedál

Opieranie nohy o spojkový pedál je častý problém, najmä v prípade hydraulicky ovládaných systémov. Takéto neustále jemné rozpojenie spojkových tanierov znižuje efektivitu spojky a môže spôsobiť zahrievanie gumených dielov. Môžeš si všimnúť, že spojka začne preklzávať pri pomalej jazde v kolóne v horúčave.

 

Príliš prudké uvoľnenie alebo pomalšie púšťanie spojky

Príliš prudké alebo príliš pomalé púšťanie spojky spôsobuje intenzívne trenie, čo môže viesť k nepríjemnému zápachu. Ten nie je signálom na výmenu spojky, ale skôr pripomienkou, že by si mal pedál púšťať plynulejšie.

 

Používanie spojky ako brzdy

Používanie spojky na brzdenie pri státí na červenej alebo pri jazde z kopca je chybný prístup. Namiesto toho je lepšie vyradiť do neutrálu. Ak jazdíš z kopca, zvoľ nižší prevod, aby motor pomáhal pri brzdení, a minimalizuj používanie brzdy.

 

Rozbiehanie sa s vysokou hmotnosťou

Rozbiehanie sa s veľkou záťažou, ako napríklad s ťahaním iného vozidla, môže skrátiť životnosť spojky. Spojka je navrhnutá na maximálnu hmotnosť vozidla, a pravidelné preťažovanie môže mať negatívne dôsledky.

 

Starostlivosť o spojku

Aby si predĺžil životnosť spojky, je dôležité sa vyhnúť vyššie uvedeným chybám. Spojka sa ti odvďačí, ak ju nebudeš zbytočne preťažovať, nebudeš na nej stáť počas státia na červenej a budeš ju plynule stláčať a uvoľňovať. Ak auto pri preraďovaní jemne poskakuje, môže to byť znak toho, že ešte nie si úplne zručný v práci so spojkou. Sústreď sa na správnu prácu so spojkou a tvoj rodinný rozpočet ti bude vďačný.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie