TÁTO krajina sa pýši najvyšším počtom samoobslúh: Čo je ale na nich zvláštne?

Reklama
Kórejské samoobsluhy sú jedinečné v poskytovaní viacerých služieb zákazníkom. Zdroj: Getty Images

Predstav si scenár: potrebuješ si vyzdvihnúť balík, dobiť si kartu na cestovanie, vziať si obed a vybrať hotovosť. Vo väčšine miest by to pravdepodobne znamenalo samostatné cesty na poštu, stanicu metra, do reštaurácie a do bankomatu. V Južnej Kórei však toto všetko – a ešte viac – môžeš vybaviť v najbližšom obchode. A pravdepodobne nebudeš ani musieť ísť ďaleko, aby si ho našiel.

Južná Kórea sa stala globálnym ťahúňom v rámci obchodov so zmiešaným tovarom, a to na internete aj mimo neho – k miestnym obyvateľom sa pridávajú aj influenceri a turisti, ktorí navštevujú rýchlo rastúci počet obchodov po celej krajine. Koncom minulého roka bolo podľa Kórejskej asociácie obchodu s tovarom v 52-miliónovej krajine viac ako 55 200 obchodov so zmiešaným tovarom, čo je približne jeden obchod na každých 950 obyvateľov, uvádza CNN.

To je viac ako celkový počet reštaurácií McDonald’s na celom svete. Južnej Kórei tak patrí prvenstvo v hustote predajní na obyvateľa, čím predbehla Japonsko a Taiwan, ktoré sú tiež známe svojím bohatým a všestranným sortimentom. „Odvetvie samoobslúh v Južnej Kórei vyniká pozoruhodnou hustotou a inovatívnymi stratégiami,“ povedal Čang Woo-čchol, profesor cestovného ruchu a potravinárskeho priemyslu na Kwangwoon Univerzite v Soule.

Koncept je ďaleko vzdialený od toho, aký funguje napríklad v Spojených štátoch alebo v Európe, kde sú obchody so zmiešaným tovarom zvyčajne pripojené k čerpacím staniciam alebo obchodným centrám a zriedkavo sa vyskytujú v obytných oblastiach, čiastočne kvôli zákonom o územnom plánovaní. Vo veľkých juhokórejských mestách, ako je napríklad Soul, sú obchody so zmiešaným tovarom na každom rohu, niekedy s viacerými predajňami konkurenčných spoločností na tej istej ulici. „Obchody so zmiešaným tovarom sú otvorené 24 hodín denne a zohrávajú dôležitú úlohu v našom rušnom živote,“ dodal Čang a označil juhokórejské odvetvie za „celosvetovo úspešný príbeh“.

Komplexné predajne

Juhokórejské samoobsluhy sa odlišujú hneď v niekoľkých veciach. Po prvé, sú to univerzálne obchody, ktoré ponúkajú všetko od potravín a nápojov až po tovar pre domácnosť a služby v oblasti životného štýlu. V týchto obchodoch si zákazníci môžu nabíjať telefóny, platiť účty za komunálne služby, vyberať hotovosť, robiť online objednávky a prijímať zásielky – a na niektorých miestach dokonca nabíjať elektrické skútre, vymieňať zahraničnú menu a posielať medzinárodnú poštu.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3 4
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie