Dočkáme sa konečne priameho diaľničného spojenia medzi Bratislavou a východným Slovenskom? Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa totiž aktívne podieľa na príprave nových investičných projektov.
Na stránke slov-lex.sk boli zverejnené dokumenty, ktoré naznačujú, že Slovensko môže očakávať rozšírenie svojej diaľničnej siete. Informoval o tom portál openiazoch.sk.
Rozhodovať sa bude v stredu
NDS podala na Ministerstvo dopravy SR žiadosti o vydanie osvedčení na strategické investície pre nové diaľnice a rýchlostné cesty. Vláda by mala o týchto žiadostiach rozhodovať už v stredu 10. júla. Podľa zákona o strategických investíciách je investičný projekt definovaný ako proces prípravy alebo realizácie investície, ktorý je riadený investorom, má stanovené časové ohraničenia a harmonogram, a sú k nemu pridelené finančné a ľudské zdroje s merateľnými prínosmi.
„Po posúdení žiadosti o vydanie osvedčenia o strategickej investícii Ministerstvo dopravy SR v súlade so zákonom o strategických investíciách predkladá vláde na schválenie návrh na vydanie osvedčenia o strategickej investícii pre investora,“ uvádza sa v návrhoch NDS.
Zverejnené dokumenty naznačujú, že NDS plánuje výstavbu viacerých nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Niektoré z týchto úsekov už majú stanovené termíny začiatku a ukončenia výstavby, zatiaľ čo iné sú stále vo fáze prípravy bez konkrétnych dátumov.
Zoznam nových rýchlostných ciest či diaľnic
Úsek diaľnice / rýchlostnej cesty |
---|
D1 Sobrance – Štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina |
D1 Turany - Hubová |
D3 v úseku Oščadnica – Čadca-Bukov, 2. profil (27. marec 2025 – 27. október 2029) |
D3 v úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (11. september 2025 – 10. marec 2029) |
D3 v úseku Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto (11. september 2025 – 10. marec 2029) |
D4 v úseku Bratislava-Rača – Bratislava-Záhorská Bystrica (25. marec 2030 – 21. september 2036) |
R2 Bátka – Figa |
R2 Zacharovce – Bátka (4. august 2033 – 5. august 2035) |
R2 Zvolen Západ – Zvolen Východ (24. máj 2032 – 25. máj 2035) |
R2 Šaca – Košické Oľšany, I. úsek (1. október 2025 – 30. september 2029) |
R4 Lipníky – Kapušany |
Tieto materiály boli predložené v skrátenom medzirezortnom pripomienkovom konaní s cieľom urýchliť proces posudzovania a povoľovania projektov, čo by malo zabrániť odďaľovaniu a zvýšeniu nákladov na realizáciu. Niektoré z týchto projektov sú financované z fondov EÚ.
NDS má na svojej webovej stránke uvedené pripravované stavby, medzi ktoré patria aj nové diaľničné úseky rôznych dĺžok, od niekoľkých kilometrov až po desiatky kilometrov. Aj keď sa s niektorými projektmi plánuje začať čoskoro, mnoho z nich je naplánovaných až po roku 2030 a niektoré ešte nemajú stanovené konkrétne termíny.
Týka sa to týchto úsekov
Úsek diaľnice / rýchlostnej cesty |
---|
D1 Bratislava – Senec, rozšírenie, II. etapa (Triblavina – Senec) |
D1 Blatné – Trnava, rozšírenie |
D1 Beharovce – Branisko, 2. profil |
D1 Bidovce – Dargov |
D1 Dargov – Pozdišovce |
D1 Pozdišovce – Michalovce |
D1 Michalovce – Sobrance |
D2 Stupava – Bratislava, Lamač, rozšírenie |
D2 Lozorno – Stupava, rozšírenie |
D3 Zelený most – Svrčinovec |
D4 Bratislava, Devínska Nová Ves – Štátna hranica SK/AT |
R1 Korytnica – Liptovská Osada |
R1 Most pri Bratislave – Vlčkovce |
R1 Liptovská Osada – Ružomberok, Juh |
R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča |
R1 Slovenská Ľupča – Korytnica |
R1 Ružomberok, Juh – Križovatka I/18 |
R1 Ružomberok križovatka I/18 – križovatka D1 |
R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou |
R2 Nováky – Žiar nad Hronom |
Priame diaľničné spojenie medzi západným a východným Slovenskom je teda zatiaľ v nedohľadne. Avšak, NDS neustále pracuje na tom, aby sa tento cieľ stal realitou v čo najkratšom možnom čase.