Zvyšujúce sa nároky na palivá v dôsledku opatrení na zmiernenie klimatickej krízy zamestnáva výskumníkov, ktorí sa snažia vytvoriť alternatívne formy paliva. Briti vynašli zaujímavý spôsob výroby klasického benzínu či nafty.
Syntetický benzín či nafta vyrobená netradičným spôsobom, iba za použitia vzduchu a vody. Britská inovatívna spoločnosť vyvinula bezemisné palivo pre klasické spaľovacie motory, informujú spravy.rtvs.sk. Teraz v spolupráci so švajčiarskym tímom F1 ZAUBER ho začali testovať aj pre náročné motory pretekárskych formúl.
Pozor, nehovoríme o vodíku. Je to úplne nový druh paliva, ktoré spoločnosť prvýkrát odskúšala pred rokom v testovacom lete malého súkromného lietadla a zožala medzinárodný obdiv.
„Ľudia hovorili, že ide o kúzlo. Že nechápu, čo sa nám podarilo – že vyrábame palivo len zo vzduchu, vody a elektriny. Ale naopak. Je to veľmi skutočné a naozaj nepotrebujeme iné materiály. Keď skončíme, palivo je takmer identické alebo dokonca lepšie ako existujúce fosílne palivo. A bude fungovať aj v bežných autách, vlakoch, aj lietadlách?“ uviedol vedecký riaditeľ spoločnosti Zero Nilay Shah.
Úspech prilákal nových investorov a partnerov. Tím formuly F1 Sauber je prvý, ktorý so spoločnosťou nadviazal spoluprácu. Formula F1 sa zaviazala byť do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou. Vďaka syntetickému palivu sa táto vízia môže podariť.
„Formula 1 je svetoznáma tým, že je priekopníkom v inováciách a nových technológiách. Množstvo nových nápadov sa do bežných áut dostalo z F1. Som presvedčený, že tak to bude aj s ekologickým syntetickým palivom,“ pokračoval zakladateľ spoločnosti Zero Paddy Lowe.
Testovací jazdec F1 Zhou Guanyu je z nového paliva nadšený. Podotýka ale, že je potrebné zachovať silu a výkon, ktoré sú charakteristickým znakom tohto športu.
„Som rád, že môžem byť pri tvorení nového trendu a sledovať ako sa svet posúva – udržateľne a ekologicky. Musíme sa ale ubezpečiť, že toto palivo bude mať stabilný výkon za všetkých podmienok, aby netrpel celý šport. Skúšobné jazdy dopadli zatiaľ výborne,“ dodal pretekár.
Aj keď sú momentálne náklady na výrobu syntetického paliva tri až štyrikrát vyššie než pri klasickom benzíne, vplyv na životné prostredie je naozaj minimálny. Spoločnosť preto dúfa, že čoskoro sa výroba rozbehne v takej miere, aby výsledná cena klesla na prijateľnú výšku aj pre bežných motoristov.