Pri meste Nové Zámky narazil minulý štvrtok rýchlik smerujúci z Prahy do Budapešti do autobusu, v ktorom zahynulo sedem ľudí. Informovali sme ťa o tom v článku na istream.sk. Slovenský minister dopravy Jozef Ráž tvrdí, že došlo k individuálnemu zlyhaniu ľudského faktora, keď rýchlik vošiel na internát vo výluke. Teraz sa však vynorili nové skutočnosti.
Web Aktuality.sk má k dispozícii interný dokument železníc, v ktorom sa uvádza, že prevádzka na spomínanej koľaji bola obnovená niekoľko desiatok minút pred tragickou nehodou. Dôvodom výluky bola prietrž mračien z predchádzajúceho dňa, ktorá spôsobila poruchu na tejto koľaji.
Podľa tzv. zvodky o poruchách a mimoriadnych udalostiach na tratiach Železníc Slovenskej republiky skončili práce na spomínanej koľaji tesne pred tragickou nehodou.
„Takže v čase prejazdu vlaku cez prejazd už mala byť koľaj mimo výluky – teda prejazdná,“ uviedol web.
Vo zvodke sa uvádza, že v stredu 26. júna o 17:40 začala v úseku trate Nové Zámky – Dvory nad Žitavou neplánovaná výluka na prvej traťovej koľaji, pretože bolo poškodené nosné lano trakčného vedenia.
„Druhý deň, teda vo štvrtok ráno o 7:30, opravy pokračovali, vlaky jazdili po druhej traťovej koľaji maximálnou rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu. Z dokumentu vyplýva, že práce skončili popoludní, konkrétne o 16.38 h. Výluka teda mala byť zrejme ukončená. Nehoda sa stala o necelú polhodinu neskôr, krátko po 17. hodine,“ upozornil web Aktuality.sk.
Minister dopravy však povedal, že niekto pustil vlak na nesprávnu, vylúčenú koľaj.
„Podľa zdrojov z prostredia železničiarov platí, že ak by bola koľaj vylúčená, mal by o tom byť informovaný aj rušňovodič vlaku tzv. rozkazom. Dostáva ho v písomnej podobe a po prečítaní ho musí podpísať,“ uviedol web.
„Ak by rušňovodič o výluke vedel a potom by sa na takúto koľaj dostal, mal by zastaviť a upozorniť železničiara na túto chybu. To sa však zjavne nestalo, čo naznačuje, že rušňovodič o vylúčení koľaje nevedel,“ dodal web Aktuality.sk.
Bývalý výpravca webu povedal, že výluka môže byť ukončená len vtedy, keď je technický stav v poriadku a schváli to vedúci prác na výluke.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)