Menštruácia je súčasťou životného rytmu žien až štyridsať rokov. Okrem zdravotných a psychických problémov, s ktorými sa musia každý mesiac vyrovnávať, niektoré z nich pravidelne riešia aj finančnú záťaž spojenú s nákupom menštruačných potrieb. Takzvanú menštruačnú chudobu dnes zažíva takmer tretina žien.
Každá žena počas svojho života spotrebuje približne 14-tisíc jednorazových hygienických vložiek. Ich nákup môže byť dôležitou položkou v jej alebo rodinnom rozpočte.
Ako ukázal prieskum spoločnosti Spectra, každá menštruácia je pre 1/3 žien finančne náročná. Väčšina žien však ani nevie, kam sa v prípade núdze obrátiť o pomoc, alebo že takáto možnosť vôbec existuje.
K podobnému záveru dospela aj psychologička Manuela Haugová v prieskume medzi viac ako 1 000 vysokoškoláčkami, ktorý ukázal, že nákup hygienických a menštruačných potrieb predstavuje pre 40 % z nich značnú finančnú záťaž. Z tohto dôvodu častejšie siahajú po menej kvalitných menštruačných výrobkoch a až 1/4 dievčat dokonca na základe prieskumu priznala, že svoje výrobky nosí dlhšie, ako by mala.
Podľa Človeka v tiesni je pre niektoré rodiny s nízkymi príjmami problém zabezpečiť kvalitné hygienické výrobky aj pre dievčatá na základných a stredných školách, ktoré z tohto dôvodu často nenavštevujú školu počas menštruácie, čo môže ovplyvniť ich výsledky.
Žiaľ, problémom je aj to, že väčšina dievčat a žien postihnutých menštruačnou chudobou sa hanbí požiadať o pomoc a nevie, kam sa o ňu obrátiť.
Boj za nižšiu sadzbu DPH
Až 44 percent Sloveniek sa aspoň raz v svojom živote stretlo s menštruačnou chudobou a 16 percent ju zažíva aj v súčasnosti, pričom pre dve percentá je to pravidelný problém.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)