Zatiaľ čo všeobecný trend v supermarketoch dnes velí proces platenia čo najviac urýchliť, v jednej predajni v japonskej prefektúre Fukuoka zvolili opačný prístup. Zaviedli tu totiž takzvanú superpomalú pokladňu, kde náhlenie a stres nemajú miesto. Je určená predovšetkým seniorom a ľuďom so zdravotnými postihnutiami.
Určite to už každý zažil z oboch strán. Buď fronta pri pokladni stojí na mieste, pretože niekto pri platení zdržuje, alebo sa snažíme tovar čo najrýchlejšie napchať do tašiek, pretože pokladníci aj ďalší zákazníci s ostentatívne zdvihnutým obočím čakajú, až uvoľníme miesto.
Hoci ide len o obyčajný nákup v supermarkete, dokáže to človeka dosť vystresovať. A čo sa týka seniorov alebo napríklad zákazníkov s nejakým zdravotným postihnutím, platí to dvojnásobne. Nezriedka sa tak stáva, že títo ľudia do takýchto predajní radšej ani nechodia alebo ich návštevy obmedzujú len na to najnutnejšie minimum.
Toho si bola vedomá aj Abe Nanaová z centra pre podporu ľudí trpiacich Alzheimerovou chorobou v prefektúre Fukuoka, a prišla preto s návrhom pokladne, pri ktorej bude na všetko dosť času. Napríklad na prepočítanie peňazí, zabalenie nákupu vlastným tempom alebo sa nakupujúci môžu opýtať na najrôznejšie informácie, ako sú napríklad prebiehajúce a chystané akcie. Alebo sa môžu chvíľku len tak porozprávať s pokladničnými, ktoré sú vždy ochotní, usmievaví a so zákazníkmi nezriedka pokojne aj priateľsky žartujú.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)