Čoraz viac zamestnancov odchádza na dovolenku bez toho, aby to oznámili svojmu nadriadenému. Dôvody pre toto konanie sú rôzne.
Pre mnohých mladých ľudí je to bežná prax, zatiaľ predovšetkým v zahraničí. Ide o trend, ktorý dostal názov quiet vacationing, teda tichá dovolenka, píše portál karierainfo.zoznam.sk. Ako uvádza portál Euronews, tichá dovolenka je populárna najmä medzi mladými pracovníkmi. Potvrdil to aj nedávny prieskum spoločnosti Harris Poll. Tichá dovolenka znamená, že zamestnanci si berú voľno aj bez oficiálneho oznámenia.
Online prieskumu, ktorý prebiehal počas apríla, sa zúčastnilo 1 170 amerických zamestnancov nad 18 rokov. Prieskum odhalil, že až 28 % pracovníkov si vzalo voľno bez toho, aby oň oficiálne požiadali svojho zamestnávateľa. Toto číslo je vyššie medzi mladšími pracovníkmi, pričom 37 % mileniálov a 24 % pracovníkov z generácie Z uviedlo, že tomuto trendu podľahlo.
Zamestnanci sa do tichej dovolenky zapájali prostredníctvom rôznych obchádzok, medzi ktoré patrilo napríklad automatické plánovanie e-mailov, ktoré sa odosielali po pracovnej dobe, aby sa vytvoril dojem produktivity.
Prečo si pracovníci berú voľno bez toho, aby o tom informovali svojich šéfov? Prieskum odhalil, že nejde o to, že by mali nedostatok plateného voľna alebo dovolenky. Niekedy dokonca ani nedokážu minúť všetky dni. Viac ako tri štvrtiny respondentov je spokojných s politikou dovolenky vo svojej firme. Dôvod je trochu iný.
Z prieskumu vyplýva, že americkí zamestnanci majú vo všeobecnosti problém odpojiť sa a nedokážu nájsť zdravú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Pociťujú tlak, aby boli stále k dispozícii a pracovali aj počas svojho voľna.
Viac ako polovica opýtaných uviedla, že odpovedá na e-maily mimo pracovného času, kontroluje pracovné správy počas obedňajšej prestávky a zúčastňuje sa na podujatiach súvisiacich s prácou mimo bežného pracovného času. Ďalším problémom je strach zamestnancov vypýtať si dovolenku. Z tejto predstavy mávajú úzkosť, preto si radšej vyberajú jednoduchšiu cestu, ktorou je tichá dovolenka.
„Spoločnosti by mali zvážiť vytvorenie transparentných a priamych procesov žiadania o dovolenku, aby zmiernili obavy spojené so žiadosťou o voľno,“ uviedla Libby Rodney, riaditeľka pre stratégiu v prieskume The Harris Poll.
Podľa jej slov je teraz zodpovednosť na spoločnostiach, ktoré môžu tomuto trendu zabrániť. Stačí, aby vytvorili prostredie, v ktorom sa budú zamestnanci cítiť komfortne a v ktorom nebudú mať obavy osloviť svojich nadriadených. A to sa netýka len zahraničných firiem, ale aj tých slovenských.