fbpx

Hoaxy na Twitteri pochádzajú od tých istých superšíriteľov

Na snímke majiteľ sociálnej siete X, predtým známej ako Twitter (Zdroj: FOTO TASR/AP)

Veľká časť dezinformácií na platforme X pochádza od malého počtu superšíriteľov, uvádza nová štúdia, ktorá analyzovala viac než dva milióny príspevkov pochádzajúcich z tejto platformy. TASR informuje na základe správy servera Phys.org.

Vedci zaoberajúci sa výskumom médií počas niekoľkých uplynulých rokov zistili, že sociálne siete ako Facebook, X (v minulosti Twitter) a Instagram dokážu zásadne ovplyvniť názory ľudí na spoločenské témy vrátane politiky.

Predchádzajúci výskum dokázal, že práve tento vplyv láka rôzne strany, aby sa pri rôznych témach usilovali zverejňovaním príspevkov ovplyvniť názor verejnosti vo svoj prospech. Novú štúdiu výskumníkov z Indianskej univerzity (IU) 22. mája zverejnil vedecký časopis PLOS ONE.

Podľa nej na ovplyvnenie názorov veľkého množstva ľudí stačí iba malý počet influencerov, tzv. superšíriteľov. Tí prostredníctvom internetu dokážu svojimi názormi „nakaziť“ veľké množstvo ľudí rovnako, ako to dokázali superšíritelia počas nedávnej pandémie pri šírení koronavírusu.

Autori štúdie sa pri výskume vplyvu sociálnych sietí zamerali na platformu X. Výskumnú vzorku tvorilo 2.397.388 tweetov, ktoré počas desiatich mesiacov zverejnilo 448.103 používateľov. Výskumníci vzorku následne podrobili syntaktickej analýze (parsingu) a vyhľadali tweety s obsahom informácií pochybnej kvality.

Podľa analýzy iba desať používateľov (0,003 percenta skúmanej vzorky) zverejnilo až 34 percent tweetow s dezinformáciami. Za 70 percent takýchto tweetow bolo zodpovedných 1000 používateľov (0,25 percenta vzorky).

Štúdia dodáva, že väčšinu superšíriteľov nemožno stotožniť s konkrétnou osobou, hoci medzi nimi možno nájsť niekoľko známych osôb ako sú politici (napr. Donald Trump ml.) či rôzni všeobecní influenceri. Vedci tiež upozorňujú, že množstvo odhalených superšíriteľov spoločnosť Twitter v roku 2020 deaktivovala počas kampane, ktorou sa snažila zredukovať množstvo dezinformácií v sociálnej sieti.

Keď však Twitter odkúpil americký miliardár Elon Musk a sociálnu sieť premenoval na X, množstvo dezinformácií v nej začalo opäť stúpať, upozorňuje štúdia.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie