Portrét, ktorý si objednal britský panovník Karol III., vzbudil veľkú pozornosť. Dielo maliara Jonathana Yeoa provokuje vďaka prevládajúcej červenej farbe, takže niektorí ho považujú za alegóriu krízy Spojeného kráľovstva, iní v ňom vidia záplavu krvi. Informuje portál idnes.cz.
„Vyzerá to na ďalšiu PR katastrofu kráľovskej rodiny. Je to moderný portrét, veľmi dobre zachytáva Charlesovu tvár, ale je naozaj veľmi červený, čo vyvolalo veľa kritiky. Ľudia ho považujú za znepokojujúci, zlovestný a pripomína im plagát k hororovému filmu,“ povedala pre CNN Kate Williamsová, historička britskej monarchie.
Niektorí používatelia na profile kráľovskej rodiny na Instagrame sa vyjadrujú rovnako. „Vnímam to ako odkaz, že monarchia horí alebo že kráľ sa smaží v pekle,“ poznamenal jeden z komentátorov. „Vyzerá to, akoby sa kúpal v krvi,“ znel ďalší komentár.
Niekto iný zase nadhodil myšlienku „koloniálneho krviprelievania“, objavili sa aj prirovnania k diablovi a niekto dokonca spomenul „tampónovú aféru“ (neslávne známy prepis telefonického rozhovoru z roku 1993, ktorý odhalil intímny vzťah medzi vtedajším princom Charlesom a Camillou Parker Bowlesovou, keď boli obaja manželia s inými partnermi).
Plátno v nadživotnej veľkosti zobrazuje kráľa stojaceho v uniforme waleskej gardy s rukou na rukoväti meča, s ľahkým úsmevom na tvári a motýľom vznášajúcim sa tesne nad jeho pravým ramenom. Kráľovu postavu obklopuje záplava červenej farby, ktorá čiastočne vyvoláva dojem, že panovníkova tvár sa vznáša.
Motýľ je samozrejme kľúčovým prvkom pri čítaní diela – Jonathan Yeo pre BBC povedal, že predstavuje Charlesovu premenu z princa na panovníka a jeho dlhoročnú lásku k životnému prostrediu -, ale základná farba obrazu si priam pýta ďalšiu interpretáciu. Ukazuje sa, že červená farba je provokatívna takmer pre každého, najmä vzhľadom na trochu metafyzické úsilie, ktorým zobrazenie monarchu je – zobrazenie niekoho pre budúce generácie.
Ohnivá búrka
Yeo poznamenal, že keď kráľ prvýkrát uvidel obraz, bol „najprv trochu prekvapený výraznou farbou“, čo je možno mierne povedané. Yeo opísal, že jeho zámerom bolo vytvoriť modernejší kráľovský portrét, ktorý by odrážal Karolovu túžbu byť modernejším monarchom – znížiť počet pracujúcich členov kráľovskej rodiny či ubrať zo slávy korunovačného obradu, aspoň relatívne.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)