Inflácia v Nemecku ovplyvnila ceny aj v oblasti verejného občerstvenia, najmä pri kebaboch, ktoré sú v krajine veľmi obľúbené. Spolkový kancelár a ľavicová opozícia sa už zaoberali cenami kebabov. Opozícia navrhuje stanoviť maximálnu cenu za kebab, chcú zaviesť poukazy pre každú domácnosť, informuje The Guardian.
„Je až zarážajúce, že kamkoľvek idem, ľudia, najmä mladí, sa ma pýtajú, či by sme na döner nemali zaviesť cenový strop,“ hovorí spolkový kancelár Olafa Scholza z SPD. Zaviesť strop na ceny ale odmieta, pretože podľa neho je to v slobodnej ekonomike nezmysel.
Rozbieha sa takzvaná ,,dönerflácia“
V Nemecku sa kedysi cenovo dostupný döner kebab stal symbolom rastúceho koncernu: dönerflácie. Döner kebab, ktorý do Nemecka zaviedli tureckí prisťahovalci, sa v priebehu rokov etabloval ako základ lacného pouličného jedla. Cenová dostupnosť tohto jedla je však v poslednom čase podkopaná, ceny sa do dvoch rokov viac ako zdvojnásobili, píše Euronews.
Faktory, ako sú rastúce mzdy a náklady na energie, spojené s geopolitickým napätím vrátane ukrajinskej vojny, prispeli k tomu, čo sám nemecký kancelár Olaf Scholz nazval „dönerfláciou“. Tento trend sa týka celej spoločnosti aj ekonomiky.
Startitup informuje, že nemeckí politici, najmä ľavicoví, sa chopili problému a navrhli „dönerpreisbremse“ alebo cenový strop pre döner kebab, podobný existujúcim opatreniam, ktoré kontrolujú vysoké nájomné v niektorých regiónoch.
Strana Die Linke napríklad navrhuje zastropovanie cien na 4,90 eura, pre mladšie generácie zo znevýhodneného prostredia dokonca zníženú sadzbu na 2,90 eura. Navrhujú aj možnosť, že by domácnosti dostávali poukazy na kebab, pretože podľa nich je kebab zásadnou súčasťou denného jedálnička.
Denník The Local minulý rok pripomenul, že časy, keď kebab stál tri eurá, sú pre mnohých nostalgiou. Vtedy pre mladých ľudí nebolo podstatné, či majú v byte kuchyňu, keďže jedenie vonku bolo takmer rovnako lacné ako varenie doma.
„Ak by sme mali predajom kebabu pokryť náklady, ceny by museli stúpnuť najmenej na deväť eur,“ hovorí frankfurtský predavač Ömer Gülec. Je si absolútne istý, že by týmto krokom určite časť zákazníkov odradil.