Francúzski výrobcovia koňaku sú znepokojení. Tentoraz to nevyvolalo počasie ani prohibičná kampaň, ale antidumpingové vyšetrovanie, ktoré začala Čína. Ak jeho výsledkom bude zavedenie vysokých ciel na dovoz francúzskeho brandy do Číny, mohlo by to mať zničujúci vplyv, uvádza agentúra Reuters.
Odborníci v tejto súvislosti pripomínajú prípad austrálskeho vína, na ktoré Čína uvalila clá vo výške až 218 %. Vývoz austrálskeho vína do Číny, ktorý mal ešte v roku 2019 hodnotu 1,1 miliardy USD, bol prakticky vynulovaný.
Hoci opakovanie situácie by predstavovalo najhorší možný scenár, analytici už teraz vypočítavajú, čo by podobný postup znamenal pre veľkých francúzskych výrobcov liehovín, ako sú Pernod Ricard a Remy Cointreau.
Čínsky trh predstavoval v minulom roku takmer pätinu francúzskeho vývozu koňaku. Bol tiež ziskovejší ako ostatné.
„Akékoľvek nízke clá by sa mohli odraziť v cenách a spôsobiť relatívne malé narušenie obchodu, ale vyššie clá by mohli spôsobiť výrazný úder dopytu,“ povedal Laurence Whyatt, analytik spoločnosti Barclays, agentúre Reuters.
Spoločnosti Remy a Pernod sa k tejto otázke odmietli vyjadriť. Ich akcie však na hrozbu reagovali poklesom na burze. Obchodné združenie Bureau National Interprofessionnel du Cognac (BNIC) uviedlo, že vplyv ciel pocíti 4 400 vinárov, ako aj celé koňakové hospodárstvo regiónu Cognac v juhozápadnom Francúzsku.
Podľa údajov BNIC sa v roku 2023 vo Francúzsku dozreli približne dve miliardy fliaš koňaku, z ktorých 97 % bolo určených na vývozné trhy. Ak by podiel Číny zostal na úrovni približne devätnástich percent, bolo by ohrozených najmenej 368 miliónov fliaš.
„Ak vysoké clá zasiahnu dopyt, riešenie všetkých zásob by bolo pre výrobcov kľúčovým problémom,“ povedal Whyatt. „Všetok tento koňak by zostal ležať v ich skladoch. Je ťažké si predstaviť, ako tento problém vyriešia,“ povedal analytik.
Predaj na druhom hlavnom trhu s koňakom, v Spojených štátoch, prudko klesá a ostatné trhy sú relatívne malé, čo znamená, že by bolo ťažké predať koňak inde. „Spoločnosti by museli znížiť ceny, čo by poškodilo marže a hodnotu značky,“ hovorí Whyatt.