Budúcnosť práce asistentov v školách je od septembra neistá. Ministerstvo tvrdí, že o prácu neprídu

Na snímke minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker. Zdroj: TASR/Martin Baumann

Pedagogickí asistenti čakajú na to, či budú môcť v školách deťom pomáhať aj od septembra. V napätí sú aj učitelia. Projekt, cez ktorý je financovaných asi 4 400 asistentov, v lete totiž končí. Ministerstvo školstva tvrdí, že o prácu neprídu, informuje RTVS.sk.

Keďže triedny učiteľ sa na hodinách nevie venovať všetkým, tak mu pomáha pedagogický asistent, ktorý je jeho očami aj ušami. Pomáha všetkým v triede, nielen tým s poruchami učenia. Pedagóg sa nemusí zdržiavať a stihne prebrať všetko, čo mal v pláne.

Mnohí pedagogickí asistenti aktuálne fungujú na školách cez projekt Pomáhajúce profesie. Sú financovaní z európskych peňazí. No len do leta. Asistenti sa boja, že si budú musieť hľadať inú prácu.

Školy prídu aj o psychológov

Neistotu pociťuje viac ako štyritisíc pedagogických asistentov po celom Slovensku.

„Nikdy nevieme, či nastúpime v septembri, a to je najväčšia neistota,“ hovorí pre RTVS pedagogická asistentka na ZŠ Zlatá v Rožňave Martina Herchlová.

„Neviem si predstaviť, že by sme mali menší počet asistentov, lebo prioritou je postarať sa o všetky deti,“ skonštatoval riaditeľ ZŠ Zlatá Richard Szöllös.

Školy by mohli prísť nielen o asistentov, ale aj psychológov. Celkovo ide o 9 200 zamestnancov platených z európskych peňazí. Rezort školstva tvrdí, že na školách zostanú.

„Zabezpečili sme prechod všetkých tých, ktorým skončia financovania z EÚ prostriedkov na štátny rozpočet,“ vyhlásil minister školstva Tomáš Drucker.

A nielen to. V školách bude pôsobiť viac pomocných profesií.

„V budúcom roku by sme ich mali mať 13 500, zhruba o 4 000 viac,“ dodal Drucker.

Prideľovanie asistentov školám

Riaditelia sa obávajú, že o niektoré posily prídu. Zmení sa kľúč prideľovania asistentov školám.

„Školám, ktoré majú asistentov veľa, sa môže stať, že nejakým spôsobom bude o niečo zmenšený kľúč, nebude taký štedrý ako z eurofondov,“ uviedol predseda inkluzívneho vzdelávania Inklucentrum Viktor Križo.

V Nórsku či Fínsku nemajú toľko asistentov v školách a namiesto toho znižujú počty detí v triedach. Učiteľ sa môže každému dieťaťu venovať toľko, koľko potrebuje.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie