Okrúhla tvár s dvoma trojuholníkovými ušami, drobný ňufáčik, fúzy a červená mašľa na uchu. Taká je Hello Kitty, japonská postavička, ktorá tento rok oslavuje pol storočia. Milujú ju deti, dospelí aj celebrity.
Písal sa rok 1974, keď japonská zábavná spoločnosť Sanrio vytvorila Hello Kitty. Ikonickú postavičku, ktorá uplynulých 50 rokov dobýva svojou roztomilosťou svet. Vzhľad samotnej postavičky navrhla umelkyňa Juko Šimizuová, ktorá sa inšpirovala japonskou tradíciou kawaii alebo roztomilosti.
Je až prekvapujúce, že jediným človekom v spoločnosti Sanrio, ktorý na Hello Kitty nezarábal peniaze, bola práve pôvodná návrhárka. Napriek prelomovému úspechu tejto postavičky Šimizuová opustila firmu v roku 1976 bez toho, aby získala adekvátnu finančnú odmenu za úspech svojho návrhu. Dnes sedemdesiatsedemročná návrhárka podniká na voľnej nohe.
„Keď Hello Kitty prvýkrát vstúpila na scénu, vzrástla takzvaná dievčenská kultúra, ktorá umožnila dievčatám a ženám prijať koncept roztomilosti a stať sa súčasťou ich estetického a emocionálneho repertoáru,“ povedala Christine Yanová, autorka knihy o Hello Kitty.
Prvým Hello Kitty predmetom bola dievčenská peňaženka, ktorá uzrela svetlo verejnosti v roku 1975. Značka sa okamžite stala hitom a usmievavá mačička uchvátila srdce nielen detí, ale aj dospelých. Popri pokémonoch sa stala druhou najzárobkovejšou mediálnou franšízou.
„Nikomu sa nepodarilo zopakovať takú globálnu fascináciu sadou postavičiek, ako sa to podarilo spoločnosti Sanrio,“ uzavrel Marty Brochstein z medzinárodnej asociácie obchodníkov s licenciami. „Hello Kitty zasiahla na plnej čiare.“
Diabolská nemačka
(Článok pokračuje na ďalšej strane)