Tvorcovia podvodných reklám čoraz viacej zneužívajú známe osobnosti

Reklama
Podvodník obral seniora o peniaze. Zdroj: Pexels/ Sora Shimazaki

Dánsko kritizuje niektoré praktiky svetových technologických gigantov. Podľa ministerstva pre digitalizáciu firmy ako Meta alebo Google nebojujú dostatočne silne proti podvodnej reklame. V severskej krajine sa teraz objavuje stále viac príspevkov, v ktorých neznámi tvorcovia zneužívajú známe osobnosti.

Divya Dasová patrí k hlavným tváram dánskej verejnoprávnej televízie. Na sociálnych sieťach sa to však hemží klamlivými správami, ktoré ju ukazujú v nepriaznivom svetle. „Je to stále divokejšie, drsnejšie a očierňujúce,“ hovorí novinárka.

Tieto správy pritom pôsobia ako seriózne novinové články s fotografiou reportérky. Lenže zneužívajú jej meno na podvodnú reklamu na to, kam investovať. Alebo nepohodlnú novinárku líči ako obeť domáceho násilia.

Podobné prípady na sociálnych sieťach v Dánsku monitoruje zvláštna redakcia Tjekdet.dk. Jej pracovník, novinár Daniel Grenea, ukazuje na monitore podvodné reklamy. „Neboli odstránené. Je to medzinárodný problém.

Podobné podvody sa šíria aj v Česku, informuje portál ČT 24. Vlani sa terčom manipulácií stal napríklad prezident Petr Pavel – počas kampane napríklad upravená verzia jeho webových stránok oznamovala, že zomrel. Okrem politikov zneužili podvodníci aj dôveryhodné osoby a inštitúcie, vrátane Českej televízie.

Výnimkou nie je ani Slovensko. Pred parlamentnými voľbami v septembri 2023 kolovala internetom zmanipulovaná nahrávka rozhovoru predsedu jednej z kandidujúcich strán so známou novinárkou, s cieľom poškodiť strane pred voľbami.

Vyrobiť je ľahké, odstrániť zdĺhavé

Nástroje na výrobu takejto podvodnej inzercie s celebritami, a to aj vrátane videí, sú dostupné na internete väčšinou zadarmo alebo za niekoľko stoviek korún. Vyrobiť ich tak môže v podstate každý a potom jednoducho umiestniť na siete ako Facebook, X alebo YouTube. Ich stiahnutie z verejného priestoru naopak často trvá dlho.

„Najhoršie na tom je, že sa zdá, že Meta s tým nič nerobí. Som presvedčená, že môže. Určite je to ťažké, ale dá sa to urobiť,“ hovorí novinárka Dasová.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie