Slovenské automobilky sú stále ťahúňom našej ekonomiky a žiadne brzdenie nevidieť. Minulý rok patril k najlepším. Potvrdzujú to aj údaje z bratislavského Volkswagenu. Náš najväčší súkromný zamestnávateľ vyrobil vlani skoro 330 tisíc automobilov a aktuálne zamestnáva takmer 12-tisíc ľudí. Impozantný je ich rekordný obrat. Takmer 12 miliárd eur. O dobrom roku hovoria aj v ďalších automobilkách. Priemyselníci však zároveň upozorňujú, že ak chceme aby to tak ostalo vláda by mala zlepšiť viacero vecí.
Slováci môžu byť na seba hrdí. Aj v roku 2023 dosiahli pomyselnú automobilovú métu. „Očakávame okolo milión 130-tisíc vozidiel a myslím, že to bude historicky naj rok,“ priblížil Alexander Matušek, prezident ZAP. Mal aj najväčší slovenský súkromný zamestnávateľ. Aspoň, čo sa týka obratu. Ten bol v hodnote skoro 12 miliárd eur. Stúpol aj počet vyrobených áut. „Vyrobili sme spolu 328 927 oproti roku 2022, keď ich bolo 268 685, čo je výrazný nárast vyrobených áut,“ uviedol Wolfram Kirchert, šéf VW Slovakia.
Zvýšil sa aj zisk, ktorý pred zdanením dosiahol 319 miliónov eur. Rekordy nepadali len v Bratislave, ale aj v Žiline. „Kia vyrobila rekordných 350 224 tisíc vozidiel, najviac v histórii,“ povedal Tomáš Potoček, hovorca KIA Slovakia.
Ťažšie to mali v Trnave. Závod prechádza transformáciou. „Napriek tomu sme vyrobili viac ako 264 tisíc vozidiel,“ uviedol Michal Nič, hovorca Stellantis Slovakia. Ide ale o premenu k väčšiemu a k novším, plno elektrickým modelom, a závod už teraz naberá nových zamestnancov. Až máji zverejní čísla nitriansky Jaguar Land Rover, rok 2023 však nemali horší ako 2022 a podľa prepočtov ZAPky by mali vyrobiť do 190-tisíc áut. Závody u nás tak postupne stabilizovali problémy s dodávateľskými reťazcami, informuje portál noviny.sk.
Najväčšími problémami slovenského priemyslu tak nie sú tie problémy svetové, ale domáce. Pracovný trh a stabilné politické prostredie. „Chýbajú ľudia najmä z oblasti elektrotechniky, alebo mechatroniky, takéto pozície sa na trhu hľadajú veľmi ťažko. Preto musíme dovážať týchto ľudí z tretích krajín,“ poznamenal Kirchter.
Toto bude ešte náročnejšie, keď začne vyrábať Volvo, ktorému tento týždeň odobril investičnú pomoc Brusel. Zamestnávateľov na Slovensku trápi dlhodobo svojská politická svojvôľa a vysoké daňovo odvodové zaťaženie. „Cena našej práce je veľmi vysoká,“ dodal Matušek. Pre nás je kľúčová stabilita, my musíme vedieť ako bude vyzerať budúcnosť. ako sa budú vyvíjať napríklad naše nákladové položky.