fbpx

Ako zarobiť na duševnom hlade. Potravinársky gigant ide do boja proti diétam

Ilustračná fotografia. Zdroj: Freepik

Na sociálnych sieťach sa šíri trend zameraný proti diétam. Vznikol ako snaha bojovať so stigmatizáciou nadváhy a nezdravou posadnutosťou štíhlosťou. Na tejto aktuálnej vlne sa však vezú nielen samozvaní výživoví poradcovia, ale predovšetkým globálni výrobcovia potravín, ktorí sa na ňom snažia čo najviac zarobiť. Americký denník The Washington Post zistil, že väčšina týchto influencerov dostáva za antidiétnu propagáciu od producentov zaplatené.

51-ročná Američanka Jaye Rochonová sa roky snažila schudnúť. Keď však nedávno na sociálnych sieťach objavila posty hlásajúce, že zdravá môže byť pri akejkoľvek telesnej hmotnosti, ako by z nej spadlo bremeno. Prestala držať diétu a začala počúvať svoj nový „duševný hlad“, ako influenceri tento stav opisujú.

Zo dňa na deň sa tak prestala vyhýbať svojim obľúbeným jedlám, ako napríklad sladkostiam alebo Nutelle. „Vďaka týmto postom som mala pocit, že môžem v pokoji jesť, na čo mám chuť,“ hovorí žena. Za dva mesiace znova pribrala 50 kilogramov. Obávať sa o svoje zdravie začala až vo chvíli, keď sa jej telesná hmotnosť priblížila 140 kilogramom.

Všetci proti diéte

Videá, ktoré Američanku prinútila k jej rozhodnutiu, sú súčasťou aktuálneho trendu zameraného proti diétam. Jednou zo spoločností, ktorá stavila na tento spôsob marketingu, je aj americký potravinársky gigant a výrobca cereálií General Mills, zistilo vyšetrovanie denníka The Washington Post a neziskové spravodajské agentúry The Examination zaoberajúce sa verejným zdravím.

Spoločnosť podľa nich propaguje výskumy zamerané proti diétam, ktoré podľa nej dokazujú škodlivosť takzvaného food shamingu. Odmeňuje registrovaných dietológov, ktorí propagujú jej cereálie na internete a sponzoruje aj mnohých influencerov propagujúcich jej sladké snacky. Spoločnosť tiež podľa denníka angažovala tím lobistov, ktorí majú zamedziť federálnym snahám o to, aby sa na etikety amerických potravín pridávali informácie o ich zdravotnej (ne)chybnosti.

Americký denník analyzoval viac ako 6 000 príspevkov na sociálnych sieťach od 68 registrovaných dietológov s najmenej 10 000 sledujúcimi. Výsledky potvrdili, že zhruba 40 percent týchto influencerov s celkovým dosahom viac ako 9 miliónov sledujúcich opakovane používalo rétoriku namierenú proti diétam. Analýza tiež zistila, že väčšina týchto influencerov dostávala za propagáciu produktov spoločností vyrábajúcich potraviny, nápoje a doplnky stravy zaplatené.

Kampaň zameraná proti diétam tak má jediný cieľ: zbaviť zodpovednosti za zdravotnú krízu potravinársky priemysel za to, že regály obchodov plnia tonami nezdravých potravín plných potravinárskych prísad, cukrov a umelých sladidiel, píše denník.

Von zo začarovaného kruhu

Len v minulom roku propagovalo cereálie spoločnosti General Mills v príspevkoch na TikToku a Instagrame najmenej desať registrovaných dietológov. Používali hashtagy #DerailTheShame (vykoľajte hanbu) a spoločnosť priamo označovali vo svojich príspevkoch.

V samostatnom videu na TikToku zverejnenom v novembri 2023 propagovala dietologička Cara Harbstreetová cereálie spoločnosti General Mills priamo. „Vždy budem obhajovať výživné jedlá vrátane cereálií, pretože každý si zaslúži vychutnať si jedlo bez predsudkov, najmä deti,“ uviedla dietologička.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie