Štrajky nakoniec uspeli. Rušňovodičom v Nemecku sa skráti pracovný čas na 35 hodín

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj: TASR/AP)

Nemecká železničná spoločnosť Deutsche Bahn postupne do roku 2029 zníži pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne so zachovaním plnej mzdy. Dráhy tak po sérii štrajkov a piatich mesiacoch vyjednávania pristúpili na základnú požiadavku odborov rušňovodičov GDL.

Strojvodcovia budú mať podľa kompromisnej dohody možnosť pracovať až 40 hodín týždenne, pokiaľ budú chcieť, za čo dostanú príplatky. V utorok 26. marca to oznámil personálny šéf podniku Martin Seiler. „Spor to bol tvrdý, ale dokázali sme sa dohodnúť na šikovnom kompromise,“ povedal.

Ide o prelomové rozhodnutie

Tento kompromis, ktorý bude podľa Seilera založený na princípe viacerých peňazí za viac práce, umožní zvoliť si pracovný čas v rozmedzí 35 až 40 hodín týždenne. „Je to prelomové rozhodnutie,“ poznamenal.

Týždenný pracovný čas sa zo súčasných štandardných 38 hodín týždenne bude znižovať postupne. Do roku 2026 klesne na 37 hodín a do roku 2029 na spomínaných 35 hodín, a to vždy so zachovaním plnej mzdy.

Rušňovodič sa však môže rozhodnúť pre dlhší pracovný záväzok, čo bude znamenať o 2,7 percenta vyššiu hodinovú mzdu. Dráhy uviedli, že rušňovodiči a sprievodcovia, ktorí budú namiesto 35 hodín pracovať 40 hodín týždenne, si zarobia v konečnom súčte o 14 percent viac.

Kvôli štrajkom stála doprava

V rámci dohody s GDL súhlasili dráhy so zvýšením miezd, a to o 420 eur mesačne. Pracovníci tiež dostanú jednorazový protiinflačný bonus vo výške 2 850 eur.

Rušňovodičové združenie v odboroch GDL od minulého novembra štrajkovali šesťkrát. Kvôli protestom stála nielen osobná doprava, ale aj tá nákladná, čo viedlo k rozsiahlym problémom pri zásobovaní priemyslu. Štrajk zakaždým doľahla aj na slovenských cestujúcich, pretože dráhy okrem iného odriekli spoje medzi Prahou a Berlínom alebo regionálnu linku medzi Chebom a bavorským Marktredwitzom.

Odborári sa prostredníctvom protestov snažili DB prinútiť k zavedeniu tridsaťpäťhodinového pracovného týždňa so zachovaním plnej mzdy. Dráhy ako kompromis ponúkali zníženie týždenného pracovného úväzku zo súčasných 38 na 36 hodín, čo odbory odmietli. Spomínaných 35 hodín označovali dráhy za nereálnu požiadavku ohrozujúcu prevádzku železnice.

Na snímke odstavené vlaky pred centrálnou vlakovou stanicou v nemeckom Frankfurte v utorok 12. marca 2024. Zdroj: TASR/AP
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie