Lietadlo C919 od spoločnosti Comac, čínskeho konkurenta výrobcov Airbusu a Boeingu, v nedeľu pristálo na letisku v Singapure. Ide o prvý zahraničný let tohto modelu v histórii. Spoločnosť Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) má so svojím strojom do budúcnosti veľké plány a vedenie čínskej komunistickej strany do jeho rozvoja investovalo obrovské peňažné prostriedky. Podľa analytikov je šanca na úspech lietadla značná.
Čína chce v nasledujúcich rokoch rozbiť globálnu dominanciu dvoch najväčších výrobcov lietadiel na svete, a teda Airbusu a Boeingu. Lietadlo C919 sa zatiaľ podarilo certifikovať iba v Číne, letecká spoločnosť China Eastern Airlines prevádzkuje už štyri kúsky. Informovala o tom agentúra Reuters.
Posledné lietadlo C919 dostala čínska aerolinka začiatkom tohtoročného januára. Prvé sa do radov ázijskej aerolinky dostalo 9. decembra roku 2022 a vedenie podniku opakovane uvádza, že sa osvedčilo. Odvtedy uskutočnilo už 655 komerčných letov, počas ktorých sa týmto typom lietadla prepravilo viac ako 90-tisíc cestujúcich.
Poradenská spoločnosť IBA predpokladá, že v roku 2024 by sa počet lietadiel C919 vo vlastníctve China Eastern Airlines mohol rozrásť o ďalších 7 až 10 nových kusov.
Airbus a Boeing nestíhajú
Analytici hovoria, že lietadlá aerolinky COMAC majú veľkú šancu uspieť na globálnom trhu. Už niekoľko mesiacov totiž konkurenčné podniky Airbus a Boeing bojujú s radom problémov a nedostatočnou výrobou. Dopyt po nových lietadlách je zo strany aeroliniek vyšší a Boeing ani Airbus ho v súčasnej dobe dostatočne neuspokojujú.
„Zaznamenali sme, že mnoho klientov začína do budúcnosti zvažovať aj lietadlo C919,“ hovorí konzultant Adam Cowburn z poradenskej spoločnosti Alton Aviation.
Agentúra Reuters informovala o tom, že v najbližších troch až piatich rokoch sú v čínskej výrobnej spoločnosti COMAC plánované obrovské investície za desiatky miliárd čínskych jüanov, ktoré majú viesť k rozšíreniu výrobných kapacít. Čínsky letecký úrad zároveň oznámil, že v tomto roku sa bude usilovať o schválenie certifikácie lietadla C919 Agentúrou Európskej únie pre bezpečnosti letectva. Tento proces prebieha už od roku 2018.
COMAC predstavilo ďalšie lietadlo
Dopravné lietadlo C919 so 156 až 192 sedadlami by malo konkurovať modelu A320neo od Airbusu a 737 MAX 8 od Boeingu. Okrem toho spoločnosť COMAC prišla aj s regionálnym prúdovým lietadlom ARJ21, ktorý v súčasnej dobe využíva napríklad indonézska spoločnosť TransNusa Air.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)