Putin im chcel „zlomiť väz“ cez obilie, Ukrajinci vymysleli náhradný plán

Reklama
Kontajnerová loď Josef Schulte, ktorá 16. augusta vyplávala z ukrajinského prístavu Odesa, sa plaví do prístavu v tureckom meste Istanbul v piatok 18. augusta 2023. Na palube má 2114 kontajnerov s viac ako 30.000 tonami nákladu vrátane potravín, informovala v piatok stanica Rádio Sloboda (RFE/RL). Loď plaviaca sa pod hongkonskou vlajkou je vôbec prvým plavidlom, ktoré využilo dočasný koridor vytvorený Ukrajinou na evakuáciu lodí z jej prístavov. Táto kontajnerová loď kotvila v prístave Odesa rok a pol – od 23. februára 2022. Zdroj: FOTO TASR/Anadolu

Rusko nedokázalo zabrániť Ukrajine vo vývoze poľnohospodárskych produktov. Množstvo vyvezené do sveta od krachu obilnej dohody je síce nižšie, ako keď platila, ale prepad je menší, než sa očakávalo.

Začiatkom nového roka Ukrajina začala zverejňovať štatistky o vývoze obchodným koridorom v Čiernom mori, ktorý vznikol po tom, čo Rusko vlani v polovici júla odmietlo predĺžiť tzv. obilnú dohodu. Tá zabezpečovala vývoz poľnohospodárskych produktov z ukrajinských prístavov. Krach dohovoru vtedy vyvolal obavy, že sa vývoz kvôli hrozbe ruských útokov zastaví.

Zastavenie vývozu poľnohospodárskych plodín z Ukrajiny by pritom neznamenalo problém len pre ekonomiku krajiny brániacej sa ruskej agresii, ale vzhľadom na pozíciu Ukrajiny na trhu najmä s obilninami tiež ohrozenie svetovej potravinovej bezpečnosti. To sa ale nestalo.

„Námorný koridor poskytnutý Ukrajinou dosiahol plnohodnotnú predinváznu kapacitu,“ uviedol nedávno hovorca ukrajinského námorníctva s tým, že cez prístavy za päť mesiacov od konca obilnej dohody Ukrajina vyviezla 15 miliónov ton nákladu, z čoho desať miliónov ton tvorili poľnohospodárske produkty.

Totožné číslo – s tým, že išlo o náklad, ktorý za päť mesiacov od konca obilnej dohody putoval čisto a len čiernomorským koridorom – spomenul aj podpredseda ukrajinskej vlády pre infraštruktúru Oleksandr Kubrakov.

Je ale oných desať miliónov ton skutočne dosť? Podľa informácií dostupných z verejných zdrojov sa zdá, že viac-menej áno.

Koniec dohody vývoz spomalil, ale len obmedzene

Koniec obilnej dohody síce ukrajinský vývoz citeľne spomalil a za prvých päť mesiacov od jej konca je v porovnaní s vývozom za rovnaké obdobie roku 2022, kedy dohoda fungovala, zhruba o 23 % nižší. Ale…

Vyzerá to, že ide skôr o dôsledok pomalého rozjazdu než dlhodobého problému, pretože v posledných mesiacoch Ukrajina svoj vývoz značne navýšila a čísla za december dokonca prekonávajú čísla z roku 2022.

Aj zníženie exportu v počiatočných mesiacoch po ukončení dohody navyše bolo menšie, než sa očakávalo. Ani vtedy nedošlo k výraznému kolapsu, ktorý by ohrozil globálnu potravinovú bezpečnosť.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie