fbpx

Zisk obchodov s potravinami vzrástol za sedemnásť rokov na päťnásobok

Ilustračná foto. Zdroj: Pexels - Gustavo Frin

Zatiaľ čo tržby najväčších obchodov s potravinami vzrástli v období medzi rokmi 2005 a 2021 o viac ako dvojnásobok, hrubý zisk sa zvýšil na skoro päťnásobok. V utorok to uviedli na tlačovej konferencii odborníci z Mendelovej univerzity v Brne. Podľa nich majú najvyššie marže aj obchodné prirážky najväčšej firmy na trhu zo skupiny Schwarz, teda Lidl a Kaufland.

V roku 2005 predstavoval zisk najväčších obchodov vyše 120 miliónov eur, v roku 2021 už vyše 612 miliónov eur. Tržby za rovnaké obdobie stúpli zo 6,8 miliardy eur na 14,7 miliardy eur, pričom inflácia za toto obdobie predstavovala 36,5 percenta. Približne rovnako ako tržby rástla ale aj priemerná mzda, ktorá sa zdvihla z 732 eur na 1512 eur, zatiaľ čo u nás sa priemerná mrzda pohybuje okolo 1400 eur.

„Rozdiel medzi tým, za koľko firmy nakúpili a za koľko predali, teda obchodné marže, sa postupom času zvyšoval. V tejto súvislosti rástla aj obchodná prirážka vyjadrujúca, koľko si firmy k nákupnej cene prirazili. Priemerná úroveň obchodnej marže a obchodnej prirážky rástla najmä medzi rokmi 2015 až 2021,“ povedal Radek Náplava z Ústavu ekonómie Prevádzkovo-ekonomickej fakulty univerzity. Hrubá marža obchodov vzrástla z 1,83 percenta na 4,14 percenta.

Podľa Radka Náplavu z univerzity by mohlo byť za zvýšením zisku v roku 2021 aj to, že obchody už toľko neinvestujú do svojho rozvoja. „Teraz máte maloobchodný obchod na každom rohu,“ vysvetlil. Na podrobnejšie informácie ohľadom investícií maloobchodov sa potom chce zamerať v ďalšom vyšetrovaní, informuje iDNES.cz. 

Výška zisku bola malá, investícií veľa

Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR Tomáš Prouza MF DNES povedal, že začiatok tisícročia bol v znamení prudkého rozvoja obchodnej siete a že výstavba vlastných obchodov, budovanie efektívnej logistiky aj vývoj vlastných výrobkov je investične extrémne náročné. „Za posledných 15 rokov investovali obchodné reťazce do svojho podnikania v SR cez 8,8 miliárd eur. Hospodárske výsledky sa preto pohybovali hlboko pod priemerom krajín, kde bola sieť predajní už vybudovaná,“ uviedol. Ziskovosť sa tak podľa neho dostala na európsky priemer.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie