Je to biele zlato, ktoré dáva lyžiarskym strediskám ich podstatu, ale v súčasnosti je sneh čoraz vzácnejším tovarom. Informoval o tom CNN.
Či už padá z oblohy v tichých, nadýchaných vločkách, alebo sa pumpuje z dnes už všadeprítomných snehových diel lemujúcich zjazdovky, lyžiarske strediská sa spoliehajú na bielu hmotu, aby si udržali životaschopný biznis.
Ale vzhľadom na klimatické zmeny, ktoré ovplyvňujú spoľahlivosť snehu na horách, najmä v strediskách v nižších nadmorských výškach, čoraz viac miest využíva tretiu metódu na doplnenie pokrytia a prilákanie dostatočného počtu návštevníkov na otvorenie vlekov na začiatku sezóny.
Zasnežovanie je postup, pri ktorom sa sneh z konca jednej sezóny zhromažďuje a skladuje pod obrovským stanom z izolovaných rohoží a potom sa ďalšiu zimu opäť rozprestrie.
Inovatívne Fínsko
Jedným z miest, kde sa tento na prvý pohľad jednoduchý prístup zaviedol, je letovisko Levi na ďalekom severe Fínska. V tomto stredisku zabezpečujú otvorenie strediska začiatkom októbra a prakticky zaručujú, že začiatok sezóny lyžiarskych pretekov Svetového pohára sa uskutoční v novembri, a to vďaka tomu, že na niektorých zjazdovkách sa na podkladovú vrstvu kladie umelý sneh bez toho, aby sa museli spoliehať na prírodné bohatstvo.
Snehové delá, ktoré vytláčajú vodu a stlačený vzduch, aby padali kryštáliky snehu, sa nemusia používať ani v menej optimálnych podmienkach, čo vedie k veľkým úsporám elektrickej energie a vody. „Sneh je, samozrejme, najdôležitejším prvkom v tomto lyžiarskom biznise, je to naše zlato, takže ho šetríme tým, že ho skladujeme a používame na začiatok sezóny,“ povedal Marko Mustonen, obchodný riaditeľ spoločnosti Levi.
Niekedy je to však ťažké, ročné obdobia nie sú vždy vynikajúce a sneh v zime prichádza v rôznom čase. „Keď sa začína zima, jeden deň je -5 stupňov Celzia, jeden deň prší, ale my sa nemusíme obávať takýchto podmienok, pretože už máme peknú, istú vrstvu snehu. Potom môžeme použiť automatické systémy snehových diel, aby sa nám lyžovalo čo najlepšie. Ak zasnežujeme pri teplote -10 stupňov Celzia a nie pri -1 alebo nule, je to takmer desaťkrát lepšia účinnosť.“
(Článok pokračuje na ďalšej strane)