V pretekoch o alternatívne, udržateľné palivá pre lietadlá sú niektoré spoločnosti kreatívne. O lietadlách poháňaných kuchynským olejom sme už počuli, ale čo tak letecké palivo vyrobené výhradne z ľudských výkalov? Firefly Green Fuels, letecká spoločnosť so sídlom v Gloucestershire v Spojenom kráľovstve, vytvorila práve takéto lietadlo – a nie je prekvapením, že vyhliadka na lietadlá poháňané výkalmi priťahuje pozornosť.
Hoci udržateľné letecké palivo (SAF) nie je novinkou, myšlienka využitia odpadových vôd – hojného a nevyhnutného odpadu – je novinkou. Mohla by to byť naozaj budúcnosť leteckej dopravy?
Komerčná letecká doprava produkuje približne 2,5 % celosvetových emisií uhlíka, čím prispieva k zmene klímy. V súčasnosti usiluje o zníženie vplyvu tohto odvetvia, pričom sa vyvíjajú lietadlá na elektrický a vodíkový pohon. Táto technológia je však ešte ďaleko od pohonu diaľkových osobných letov. Namiesto toho sa odvetvie snaží využívať SAF – Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) odhaduje, že by mohlo prispieť až k 65 % zníženiu emisií potrebných na to, aby letectvo v roku 2050 dosiahlo nulové emisie.
SAF horí ako bežné letecké palivo a počas letu lietadla produkuje rovnaké množstvo emisií, ale počas celého výrobného cyklu má nižšiu uhlíkovú stopu, pretože sa zvyčajne vyrába z rastlín, ktoré počas života absorbovali oxid uhličitý z atmosféry. Alebo v prípade odpadových vôd sa vyrába z rastlín a iných potravín, ktoré ľudia zjedli a prešli tráviacou sústavou. Tento absorbovaný oxid uhličitý sa pri spaľovaní SAF uvoľňuje späť do atmosféry, zatiaľ čo pri spaľovaní leteckého paliva vyrobeného z fosílnych palív sa uvoľňuje oxid uhličitý, ktorý bol uzavretý.
Doteraz boli odpadové vody nevyužitým zdrojom, pokiaľ ide o SAF, ale James Hygate, generálny riaditeľ spoločnosti Firefly, si myslí, že ide o nevyužitú príležitosť. „Je jej veľa, je všade na svete a v súčasnosti pre ňu nie je žiadne dobré využitie, čo z nej robí materiál s veľmi nízkou hodnotou,“ hovorí pre CNN.
Preto sa spoločnosť, ktorá vznikla odčlenením od spoločnosti Green Fuels, ktorá od začiatku roka 2000 vyvíja nízkouhlíkové palivá vrátane bionafty z repkového oleja pre osobné a nákladné vozidlá, zamerala na palivo pre lietadlá – na hovienka.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)