Už za päť rokov by sa pod Lamanšským prielivom mohli preháňať nové vlakové spoje z Veľkej Británie do Nemecka alebo Švajčiarska.
Prevádzkovateľ Eurotunelu, spoločnosť Getlink, sa totiž usiluje o zdvojnásobenie vlakových kapacít do Európy a rokuje s podnikmi, ktoré by sa do prevádzkovania osobných železničných spojov do Kolína nad Rýnom, Frankfurtu nad Mohanom, Ženevy alebo Zürichu pustili.
Eurotunelom sa cestujúci zatiaľ zvezú len medzi Londýnom, Parížom a Bruselom. Všetky osobné vlakové spoje momentálne prevádzkuje spoločnosť Eurostar, to by sa ale mohlo v blízkej dobe zmeniť. Svoj záujem už verejne deklarovali zástupcovia španielskej vlakovej spoločnosti Evolyn a holandského železničného startupu Heuro, informoval o tom britský denník The Guardian.
Podľa Yanna Lericha, generálneho riaditeľa spoločnosti Getlink, by eurotunel mohol v budúcnosti prevziať 30 až 40 percent súčasnej leteckej dopravy medzi Londýnom a nemeckými aj švajčiarskymi mestami.
V minulosti sa pritom prípadné otvorenie nového vlakového spojenia z Londýna do Európy nestretlo s dostatočným záujmom. Vedeniu spoločnosti Getlink sa nepodarilo nájsť podniky, ktoré by sa do nových trás pustili. V čase pandémie covid-19 a niekoľko týždňov po odchode Veľkej Británie z Európskej únie navyše eurotunelom jazdil iba jeden vlak z osemnástich, uvádza iDnes.cz.
Tieto časy sú ale preč, a aj kvôli tlaku na znižovanie emisií skleníkových plynov je význam železničnej dopravy v Európe stále väčší.
„Vďaka práci, ktorú sme v posledných rokoch vykonali, zrazu môžeme evidovať nových záujemcov o prevádzkovanie nových spojov medzi Londýnom a niektorými mestami v Európe,“ hovorí Leriche s tým, že vďaka širšej konkurencii by sa vďaka Eurotunelu mohlo v budúcnosti navyše znížiť aj cestovné.
Vedenie spoločnosti Getlink zároveň dúfa, že v ďalších rokoch bude Eurotunel využívať viac nákladných vlakov. Pomohla by tomu aj modernizácia trate v úseku Folkstone-Wembley za 50 miliónov libier. Teraz Eurotunel funguje z hľadiska vlakovej nákladnej dopravy len na jednej desatine pôvodne predpokladaného objemu.
Prvý vysokorýchlostný vlak vyšiel na trasu medzi Londýnom a Parížom v Eurotuneli v roku 1994. Čas jazdy sa odvtedy skrátil z vtedajších troch hodín na súčasné dve hodiny a 15 minút.